Van langbenige deernes tot dronken zeemannen

De finale van het Eurovisiesongfestival in Bakoe bracht een bonte mix van stijlen. 26 acts passeerden de revue in de Crystal Hall in Bakoe in Azerbeidzjan, van langbenige deernes tot dronken zeemannen. Een overzicht.

De Britse zanger Engelbert Humperdinck (foto) mocht de aftrap geven van de finale van het Eurovisiesongfestival in Bakoe. Hij was de ouderdomsdeken van het festival, de oma's uit Rusland niet meegerekend.

Humperdinck, bekend van monsterhits als "Release me", bracht voor het Verenigd Koninkrijk een sobere act. Enkel begeleid door een gitarist op een stoeltje en een koppel dansers zong hij zijn wals "Love will set you free". "Veel beter dan op de generale repetitie", vonden Peter Van de Veire en André Vermeulen.

Ook de act van Compact Disco uit Hongarije was er een zonder franje. De zes in zwart leder getooide bandleden, zongen hun eighties-popdeuntje "The sound of our heart".

"Net iets te complex om te winnen", dacht André Vermeulen over zijn favoriete uit Albanië. In het meest dramatische nummer van de avond pakte jazz-zangeres Rona Nishliu uit met haar indrukwekkend stembereik. "Ik word er opnieuw stil van", zei Vermeulen.

"Love is blind" zong Donny Montell uit Litouwen, en dus bracht hij zijn nummer geblinddoekt. Wanneer het ritme veranderde van ballade in catchy pop-song, werd de blinddoek weggeslingerd.

Ook Maya Sar uit Bosnië-Herzegovina stond alleen op het podium. Of later, zàt. Ze bracht haar lang uitgesponnen zelfgeschreven ballade vanachter de piano in een zwarte jurk met kant en kapmouwen.

Frankrijk brengt turners mee op podium

Na een reeksje ballades was het de beurt aan de Buranovskyie Babushki uit Rusland. De koekjesbakkende omaatjes uit Rusland zijn verreweg de populairste deelnemers aan het festival en kregen opnieuw veel applaus voor hun "Party for everybody".

Het blonde duo Greta Salomé en Jónsi uit IJsland bracht zijn theatrale duet Never forget". "Jónsi kijkt nog altijd alsof hij uw dochters zal komen ophalen in een witte bestelwagen", zei Peter Van de Veire over de dreigende blik waarmee de zanger het podium opkwam.

Ivy Adamou uit Cyprus was de eerste kortgerokte langbenige deerne van de avond. Ze zong haar uptempo "La la love" bovenop een stenen tafel.

Anggun die Frankrijk (foto) vertegenwoordigt is geboren in Indonesië en al lang populair bij onze zuiderburen. Haar act begon met acrobatie van drie in bloot bovenlijf turnende dansers, die de zangeres even later ook even op hun schouders namen.

Voor Italië liet Nina Zilli zich opvallend inspireren door Amy Winehouse, vooral qua look: een bijenkorfkapsel en retro stijl. Haar jazzy liedje heet "L'amore è femmina", maar de tekst was voornamelijk Engels.

Idool uit Estland en hunk uit Noorwegen

Ott Lepland uit Estland bracht een ingetogen ballade. De winnaar van "Idool Estland" uit 2009 had een van de beste stemmen van het deelnemersveld aan dit Eurovisiesongfestival.

Tooji, de kandidaat uit Noorwegen (foto), is geboren in Iran. De hunk van de avond zong Stay, een uptempo-nummer met techno maar ook etnische oosterse elementen.

De dramatische ballade van gastland Azerbeidzjan werd geschreven door de componist van het winnende nummer van vorig jaar. Zangeres Sabina Babayeva viel vooral op met haar witte jurk die in alle kleuren werd belicht.

Een van de aanstekelijkste liedjes van de avond was dat van Roemenië. De band Mandinga is een mix van Roemenen en Cubanen en mengt dan ook zigeuner en latijnse ritmes. Het accordeonriedeltje en de sexy look van zangeres Elena sloegen aan bij het publiek.

Soluna Samay uit Denemarken klonk wel érg als Alanis Morrissette, maar haar popliedje "Should've known better" bleef wel in het oor hangen.

"Piet Piraat uit de hel"

Sinds de overwinning van Elena Paparizou op het Eurovisiesongfestival van 2005 stuurt Griekenland meestal bouzoukipop, gezongen door een wulpse deerne met weinig textiel. Dit jaar kweet Eleftheria Eleftheriou zich van die taak met "Afrodisiac".

Een heel andere, originelere stijl volgde met het liedje van Loreen uit Zweden, favoriete voor de zege. De zangeres van Marokkaanse origine, die wordt vergeleken met Björk, kan niet alleen zingen, ze bracht met haar wapperende kleren ook een opvallende act.

"Piet Piraat uit de hel", zo omschreef Peter Van de Veire de musical-achtige song van Turkije (foto). "Love me back" gaat over een zeeman die zijn liefdesverdriet verdrinkt. Met hun capes vormden de dansers een zwalpend zeilschip.

Pastora Soler uit Spanje zong haar ballade "Quédata conmigo" in een witte godinnenjurk en waagde zich aan een dramatische uithaal die het echter niet haalde bij die van de kandidate uit Albanië.

Jamie Cullum is een van de componisten van het liedje voor tieneridool Roman Lob uit Duitsland. De winnaar van de Duitse talentenjacht voor Bakoe hoopte het Europese publiek te veroveren met zijn bambi-ogen.

Ieren blijven hyperkinetisch

Het tempo werd weer een tikkeltje de hoogte ingejaagd met "This is the night" van Malta, dat enkel opviel door de retro danspasjes van de dansers.

De 45-jarige zangeres Kaliopi uit Macedonië zong "Cmo i belo" of "Zwart en wit", maar koos zelf voor zwart op het podium: zwart pak en dito nagellak. Haar liedje begon als een ballade, maar schakelde dan een versnelling hoger. Met Kaliope stond een van de betere zangeressen op het podium, al was ze met haar schurende stem een buitenbeen.

De kuiven van de tweeling van Jedward uit Ierland (foto) zagen er alweer een beetje anders -platter tegen het hoofd- uit maar hun hyperkinetische act en catchy liedje bleven het publiek bekoren.

Met Zeljko Joksimovic uit Servië stond een Songfestival-routinier op het podium. Hij werd al eens tweede en schreef meerdere inzendingen voor Servië. Ook het liedje dat hij nu zong, een van de meest muzikale van de avond, componeerde hij zelf.

Gaitana uit Oekraïne speelde haar exotische (half-Congolese) looks uit en liet zich inspireren door de R&B van sterren als Beyoncé, maar dan nog een stuk schreeuweriger.

Een levendigere act was die van de laatste finalist, Pasha Parfeny uit Moldavië. Een balkanmelodietje, trompetten en danseressen met een vreemd maar cabaretachtig dansje tilde de act boven de Eurosong-middelmaat uit.