Groen droomt van volledig overkapte ring

Groen wil de Antwerpse ring over zijn volledige lengte overkappen en stelt voor om dat gefaseerd aan te pakken. De partij stelde vandaag een 8-puntenplan voor waarmee ze het heikele mobiliteitsdossier in een andere richting wil sturen.
Als het van Groen afhangt krijgt de hele Antwerpse ring een overkapping.

De Antwerpse ring is een van de drukste wegen van Vlaanderen en ook een van de moeilijkste mobiliteitsdossiers in ons land. De aanpak ervan zit ook vervat in het dossier over de Oosterweelverbinding, een dossier waar het laatste woord nog lang niet over gezegd is.

De Vlaamse regering is het in principe eens over hoe ze het mobiliteitsvraagstuk van de ring en de omgeving ervan wil aanpakken, maar die plannen vindt Groen maar niets. De partij droomt ervan om de hele ring over de volledige lengte te laten overkappen. De huidige plannen voor de sluiting van de ring dreigen de droom van Groen echter onmogelijk te maken, waarschuwt de partij.

Groen heeft zelf een 8-puntenplan opgesteld waarmee de partij de verkeersproblemen op de ring wil oplossen. Concreet pleit Groen er onder meer voor om naast de overkapping van de ring de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken en de snelheid op de ring te verlagen tot 90 of zelfs 80 km per uur. De huidige plannen voor de Oosterweelverbinding moeten vervangen worden door het Meccano-tracé dat (vracht)verkeer van de stad moet weghouden.

Volgens Groen kan de aanleg van het Meccano-tracé in 2018 starten, maar al in 2013 kunnen volgens Groen delen van de ring in bijvoorbeeld Borgerhout of Berchem overkapt worden. Vanaf 2020 zou de rest van de ring dan overkapt moeten worden.

"Dit is niet zomaar een folietje"

Op een persconferentie noemde Antwerps lijsttrekker Meyrem Almaci (foto in tekst) de overkapping van de ring een "noodzaak". Dit is "geen luxedebat of zomaar een folietje", stelde ze. "Dit is heel belangrijk voor onze kinderen en kleinkinderen. Beter dan publieke voorzieningen als scholen of woningen rond de ziekmakende ring te bouwen, zouden we ze erbovenop bouwen. Zo win je ruimte voor ontwikkeling en groen, verbind je de twee stadshelften en zorg je voor een gezondere omgeving en betere nachtrust omdat er minder lawaai is."

Groen-voorzitter Wouter Van Besien gaf toe dat de kostprijs van zo'n overkapping nauwelijks in te schatten is, maar wees wel op de terugverdieneffecten die Groen erin ziet: "Je kunt een deel inzetten voor projectontwikkeling. Bovendien moet je gezondheidswinst - en dus minder gezondheidszorguitgaven - en andere niet-economische winst meerekenen."

lees ook