"Campagne van N-VA is overgoten met nationale saus"

Enkele politieke kopstukken hebben in "De zevende dag" opnieuw kritiek geuit op de verkiezingscampagne van de N-VA. "De lokale campagne van de N-VA is overgoten met een nationale saus", zei Caroline Gennez (SP.A).

"De zevende dag" had vandaag enkele kopstukken van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober te gast. Caroline Gennez (SP.A), Alexander De Croo (Open VLD), Ivo Belet (CD&V) en Jan Jambon (N-VA) namen het tegen elkaar op in een debat.

Al snel kwam de inzet van de lokale verkiezingen ter sprake. N-VA'er Jan Jambon ontkende dat de verkiezingen voor zijn partij draaien om een evaluatie van de regering-Di Rupo. Toch zal volgens hem de mening van de kiezer over de regering-Di Rupo wel degelijk een invloed hebben op de stemming.

"Het is moeilijk voor de kiezer om een duidelijk onderscheid te maken tussen die dingen", zei Jambon. ""De kracht van verandering", onze slogan, heeft het voordeel dat die zowel op het nationale als het lokale slaat."

"Ik hoop dat er meer is"

Ivo Belet wil zich in Hasselt dan weer niet meten met N-VA-boegbeeld Bart De Wever. "Dit zijn lokale verkiezingen, de nationale verkiezingen vinden pas plaats in 2014", zei hij.

Caroline Gennez denkt wel dat het nationale merk van een partij bepalend kan zijn voor de keuze van de kiezer. "Maar de lokale kandidaten moeten zich enkel bezighouden met lokale thema's", zei ze. "De campagne van de N-VA is daarentegen overgoten met een nationale saus, maar er zijn geen concrete thema's."

Ook Alexander De Croo was die mening toebedeeld. "In Brakel heeft de N-VA me al duidelijk gemaakt dat het de partij van Bart De Wever is, en dat die staat voor de kracht van de verandering. Meer weet ik nog niet, maar ik hoop dat er nog meer is dan dat."

lees ook