Uitzendkantoren discrimineren nog steeds

Twee jaar nadat een undercoverreportage van het Eén-programma Volt het probleem heeft aangekaart, blijkt dat 1 op de 3 uitzendkantoren nog steeds discrimineren. Dat blijkt uit een intern onderzoek van de koepelorganisatie Federgon.

Allochtone werkzoekenden hebben het moeilijk om een plaats te veroveren op de arbeidsmarkt. Dat geldt zeker als het gaat om uitzendarbeid, want uitzendkantoren zwichten nogal eens voor de wens van bedrijven om enkel autochtone kandidaten door te sturen. Om dat negatieve imago van de sector op te krikken, voert Federgon sinds enige tijd zelf interne controles uit. Het stuurt allochtone kandidaten op pad om te zien welke uitzendkantoren discrimineren.

Uit een eerste controle vorig jaar bleek dat 28 procent van de uitzendkantoren volhardt in de boosheid. En bij nieuw onderzoek steeg dat cijfer naar 29 procent. Toch is er een verbetering merkbaar, stelt Herwig Muyldermans van Federgon. "We zien dat bedrijven die vroeger slechte resultaten behaalden, wel degelijk beterschap vertonen maar dat andere achterblijven. Wij verplichten bedrijven om een actieprogramma op te zetten om hun uitzendconsulenten te vormen."

Woordvoerder Jan Denys van Randstad benadrukt dat de discriminatie vooral een probleem is van de kleine bedrijven. "Ons bedrijf kwam net als vorig jaar foutloos uit het onderzoek", zegt hij. "Berichten als deze zijn bijzonder ontmoedigend voor onze consulenten en die van de andere bedrijven die zich dagelijks inzetten om uitzendkrachten aan het werk te helpen."

Maar volgens Jozef De Witte van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding is er toch nog werk aan de winkel. "De federatie moet de stielbedervers dringend echt aanpakken, want dat straalt negatief af op de hele sector. Daarnaast moet de minister er ook voor zorgen dat de wet wordt toegepast indien de zelfregulering niet werkt."

Vorig jaar werd het uitzendbedrijf Adecco nog veroordeeld omdat het lijsten bijhield met bedrijven die enkel Belgen in dienst wilden nemen. Het bedrijf maakte daarbij gebruik van de code BBB (Blanc, Bleu, Belge), een verwijzing naar het Belgische koeienras.