Bereik van VRT-zenders is licht gedaald

De VRT heeft in 2011 het grootste deel van de performantiemaatstaven in de beheersovereenkomst gehaald. Het bereik van radio en tv is vorig jaar wel licht gedaald. Dat blijkt uit het jaarverslag dat is voorgesteld in de commissie Media van het Vlaams Parlement.

Met de tv-zenders bereikte de VRT elke week 89,2 procent van de kijkers, nog steeds ruim boven de vastgelegde norm van 80 procent, maar wel een lichte daling ten opzichte van 2010. Later dit jaar komt er wel nog een grotere uitdaging met de opstart van het vernieuwde Vier en Vijf.

De radiozenders bereiken nog 79,8 procent van de radioluisterende bevolking. Dat is wel onder de norm.

De opbrengsten uit advertenties maken een omgekeerde beweging en stegen vorig jaar met 3 miljoen, voornamelijk door de radioreclame. De VRT draaide daardoor nagenoeg break-even, weliswaar met 241 werknemers minder dan in 2009.

De VRT kreeg zowel van meerderheid als van oppositie lof voor de gerealiseerde besparing in 2011. De VRT wist meer dan 102 miljoen euro weg te snoeien uit de uitgaven.

"Maar dat laat zich wel al voelen in de uitzendingen", zei Bart Caron van Groen. Die visie wordt gestaafd door de cijfers. Het aantal eigen Vlaamse tv-producties daalde met meer dan 3 procent, tot 66,4 procent van het totale aanbod.