Defect en gebrek aan opleiding leidden tot crash

Defecte apparatuur en een tekort aan opleiding zijn verantwoordelijk voor de ramp met een Air France-vliegtuig in juni 2009. Dat staat in het verslag over de ramp dat nu eindelijk klaar is.

Begin juni 2009 zijn 228 mensen omgekomen toen een Airbus A330 van Air France op weg van Rio de Janeiro in Brazilië naar Parijs neerstortte in de Atlantische Oceaan. De "zwarte dozen" zijn inmiddels opgevist en onderzocht.

Vanavond hebben de onderzoekers hun bevindingen voorgesteld en die zijn ontluisterend. Zo zou het ongeluk veroorzaakt zijn doordat ijskristallen de snelheidssensoren verstoorden. Daarop zouden allerlei alarmsignalen zijn afgegaan in de cockpit, waardoor de piloten in de war raakten.

Op een bepaald ogenblik heeft een van de piloten de neus van het vliegtuig opgetrokken, waardoor hij de controle verloor. In dat geval had hij de neus naar beneden moeten richten om zo snelheid te maken, zoals zijn copiloot had voorgesteld, maar in de verwarring kwam die boodschap niet aan.

Hoe dan ook was het probleem met dat soort snelheidssensoren al jaren bekend. Pas na het ongeluk met het vliegtuig werden die massaal vervangen door sensoren van een ander type.

De onderzoekers vragen echter vooral ook dat piloten een betere opleiding zouden krijgen. Zo zou hen moeten geleerd worden om niet volledig te vertrouwen op de instrumenten en in geval van twijfel manueel te vliegen. Op die manier had het ongeluk voorkomen kunnen worden.

De resultaten van het onderzoek zijn slecht nieuws voor de Europese vliegtuigbouwer Airbus en voor Air France-KLM. Die krijgen nu mogelijk te maken met gerechtelijke stappen vanwege families van de slachtoffers.