Meer laserincidenten met vliegtuigen

Er zijn vorig jaar 136 gevallen gemeld van vliegtuigen in het Belgische luchtruim die beschenen werden door een laserstraal. Dat is heel wat meer dan enkele jaren geleden. Naar een vliegtuig schijnen met een laserlamp kan gevaarlijke gevolgen hebben en is daarom verboden.

Sinds 2010 worden piloten aangemoedigd om elke keer een melding te maken als ze vanop de grond beschenen worden door een laserlamp. Dat kan het stijgende cijfer verklaren. Vorig jaar kwamen er 136 dergelijke rapporten binnen. In 2010 waren dat 80 incidenten, het jaar daarvoor amper 5.

De straal van een laserlamp kan eindeloos ver schijnen, tot in de cockpit van een vliegtuig dus. Wie vanop de grond zijn laserlamp naar een vliegtuig richt kan een piloot afleiden of verblinden. Dat kan gevaarlijke gevolgen hebben.

Het Directoraat-Generaal Luchtvaart benadrukt echter dat er in ons land nog nooit passagiers echt in gevaar zijn gekomen door een laserincident.

Toch tillen politiediensten zwaar aan zulke feiten. Er wordt telkens een dossier geopend om daders te lokaliseren en te identificeren. Bij de dienst Luchtsteun van de federale politie is iemand verantwoordelijk voor de opvolging van de dossiers.