Mijnwerkers lanceren zelf collectie souvenirs

De 33 Chileense mijnwerkers die in 2010 69 dagen lang opgesloten zaten in een ingestorte mijnschacht, lanceren zelf een collectie souvenirs. Met de souvenirs willen de mannen toeristen de kans geven om hun miraculeuze redding op gepaste wijze te herdenken.

De Atacama-woestijn in Chili. Op 12 oktober 2010 was ze even het kloppend hart van de wereld. Een hernieuwde bron van hoop ook. Op die dag keek iedereen immers toe hoe de lijdensweg van 33 mijnwerkers op spectaculaire wijze werd beëindigd.

De kompels zaten toen al 69 dagen opgesloten in een ingestorte mijnschacht. In "Kamp Hoop" verzamelden ongeveer 1.500 journalisten uit 39 landen om de reddingsactie te verslaan. Een mirakel voltrok zich voor hun ogen.

Om dat mirakel op gepaste wijze te kunnen herdenken, brengen de 33 mijnwerkers nu zelf een collectie souvenirs met een eigen logo op de markt.  "The 33 of the miracle" zal op t-shirts, bekers en medailles prijken. "Omdat namen zoals "The Atacama 33" en "Operation San Lorenzo" al gepantenteerd waren door andere personen hebben we voor deze naam gekozen", zegt Jose Ojeda, een van de mijnwerkers.

De kompels blijken ook een bijzonder slimme verkoopsstrategie te hanteren want de souvenirs zullen vooral te verkrijgen zijn in de winkels van de luchthavens. "Op die manier kunnen toeristen een aandenken aan ons meenemen naar huis", vertelt Ojeda nog.

De souvenirs zijn bovendien niet het enige middel om de herinnering aan de mijnramp levend te houden. In november starten namelijk de opnames van een film over de onfortuinlijke mijnwerkers en bij de San Jose-mijn zal een monument voor hen worden onthuld.

Twee jaar na hun beproeving kampen veel kompels nog steeds met nachtmerries en flashbacks. Ook op financieel vlak gaat het hen niet altijd voor de wind want velen kunnen, naar eigen zeggen, maar amper het hoofd boven water houden. De souvenirs zullen dan ook waarschijnlijk een welkome bron van inkomsten zijn.