1 pint op de 10 minder "door extreem slecht weer"

Bierbrouwer AB InBev uit Leuven heeft de afgelopen maanden in ons land 11,4 procent minder bier verkocht in vergelijking met het 2e kwartaal vorig jaar. Dat komt door het "extreem ongunstige weer", zegt AB InBev. Ook wereldwijd zit de bierreus in de rode verkoopcijfers, maar de omzet is wel gestegen.

Tussen april en juni dit jaar is er in ons land veel minder bier verkocht dat in dezelfde periode vorig jaar. Bijna alle brouwers in ons land noteren een dalende verkoop, zo ook AB InBev dus. "Extreem ongunstig weer" in vergelijking met de lente van vorig jaar is daar de verklaring voor, stelt AB InBev.

Maar daarnaast moet AB InBev in ons land ook terrein prijsgeven aan de concurrentie, want het marktaandeel is ook gezakt. AB InBev spreekt van een "beperkt" marktaandeelverlies.

In de rest van de wereld moet AB InBev ook rode cijfers optekenen. In West-Europa is het volume van verkocht bier in het tweede kwartaal gedaald met 6,7 procent. De daling is nog groter in Centraal- en Oost-Europa: -11,2 procent.

In Noord-Amerika was er een daling met 1,9 procent, dat is volgens AB InBev onder meer te wijten aan aanpassingen aan de leveringspatronen in de VS. In Azië groeide het biervolume dan weer met 7,3 procent.

Minder verkocht maar wel meer omzet

Wereldwijd verkocht AB InBev 0,5 procent minder bier, dat is zo'n 90,533 miljoen hectoliter. Ondanks de dalende volumes is de omzet wel gestegen op vergelijkbare basis en zonder wisselkoerseffect met 4,7 procent tot 9,871 miljard dollar (8,043 miljard euro) in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar.

De genormaliseerde bedrijfskasstroom (ebitda) daalde met 4 procent tot 3,594 miljard dollar (2,928 miljard euro). Die cijfers liggen net onder de verwachtingen van analisten.