Luxe schoenenfabrikant sponsort restauratie Colosseum

In Italië heeft de regering van premier Mario Monti ingestemd met een omstreden restaurantieplan voor het Colosseum. Het bekende amfitheater uit de Romeinse oudheid wacht al jaren op een onderhoudsbeurt maar de Italiaanse staatskas is leeg. Dat net een commercieel bedrijf nu in de bres springt, is velen in het verkeerde keelgat geschoten. Tod's investeert 25 miljoen euro in het project.

Het Colosseum is dringend aan renovatie toe. De laatste grondige restauratie gebeurde 73 jaar geleden. Gisteren raakte bekend dat het monument lichtjes overhelt, al zou de stabiliteit ervan niet in gedrang komen.

Om allerlei bureaucratische redenen sleepten de onderhandelingen over de huidige restauratie liefst 3 jaar aan. Maar de regering-Monti hakte onlangs dan toch de knoop door. De restauratiewerkzaamheden zullen in december van dit jaar starten en - om de toeristen niet te storen - in fases verlopen.

De grote schoonmaak en restauratie zal 2,5 jaar duren. De restaurateurs zullen onder meer scheuren opvullen en de tijdelijke metalen bogen op de benedenverdieping verwijderen. Het monument blijft al die tijd gewoon open voor bezoekers. Het monument krijgt ook een nieuw ondergronds bezoekerscentrum onder een nabijgelegen pleintje zodat het echte monument vrij zal zijn van allerlei overbodige stalletjes.

In de Italiaanse publieke opinie bestaat de vrees dat het schoenenmerk Tod's zijn banden met het beroemde monument commercieel zal uitbuiten.

Het Colosseum dat in de oudheid gekend was als het amfitheater van Flavius trekt jaarlijks zo'n 6 miljoen bezoekers aan.