Kleinere porties? Belg ligt er niet wakker van

Wasmiddel voor 4 of 5 beurten, individuele dosissen shampoo of kleine potjes mayonaise. Het zijn enkele ideeën van Unilever-topman voor Europa Jan Zijderveld. In de Financial Times Deutschland zegt hij zo zijn strategie te willen aanpassen aan de terugkerende armoede in Europa. Maar in het Radio1-programma Vandaag nuanceerde marketingprofessor Gino Van Ossel dit. "Bij ons zal er niet veel veranderen."

"Als een Spanjaard nu gemiddeld 17 euro uitgeeft bij de boodschappen, kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget kost", geeft Zijderveld als voorbeeld. Unilever verkoopt in Spanje nu al het wasmiddel Surf in kleinere verpakkingen voor 4 of 5 wasbeurten. Surf is bij ons niet te koop.

In Griekenland heeft Unilever bijvoorbeeld mayonaise en aardappelpuree in kleine verpakkingen. Ook in Groot-Brittannië heeft het consumentenproductenconcern de verpakking van enkele producten kleiner gemaakt.

Zijderveld zegt in de Financial Times Deutschland dat hij de strategie die Unilever met succes in Azië volgt, ook in Europa wil toepassen: kleinere porties, aangepast aan het budget van de consument. Dat budget is in Europa kleiner geworden door de economische crisis. "De armoede keert terug naar Europa", zegt Zijderveld.

Het verkleinde budget hoeft niet nadelig te zijn voor een consumentenproductenconcern. "In Indonesië bijvoorbeeld verkopen we individuele dosissen shampoo aan 2 à 3 cent, en toch verdienen we er geld."

Zijderveld is sinds begin 2011 verantwoordelijk voor de productenstrategie van Unilever in West-Europa. Die markt stagneerde of kende zelfs een lichte achteruitgang, maar eind 2011 is wel een kleine winst geboekt. Die groei werd voortgezet in het eerste halfjaar van dit jaar.

Daar is Zijderveld bijzonder blij mee, omdat West-Europa de moeilijkste markt is binnen Unilever. "De Europese markten zijn een beetje zoals de Olympische Spelen van de distributie. Het zijn de moeilijkste markten. Maar wie daar munt uit kan slaan, kan dat overal."

Unilever verkoopt onder meer de merken Dove, Iglo, Lipton, Ola, Solo, Bertolli, Effi, Zwitsal, Knorr, Bifi, Zwan en Ben & Jerry's.

"Weinig gevolgen voor gemiddelde Vlaming"

Gevraagd naar zijn mening relativeerde professor Gino Van Ossel van Vlerick Management School de aankondiging meteen. In het Radio1-programma Vandaag stelde hij dat er voor ons niet meteen iets zal veranderen. "Ons land is nog niet zo hard getroffen door de crisis. Voor de doorsnee Vlaamse middenklasser verandert er - alleszins de eerste jaren - niet veel", aldus Van Ossel.