Krijgt Brasschaat een tram of niet?

Wel of geen tram in Brasschaat? Dat is momenteel het hete hangijzer in de Antwerpse gemeente. Anne Van Aperen, die het probleem aankaartte op “De vragende partij”, wil alvast niet weten van een tram. Al 55 Brasschatenaren zijn het met haar eens.

“Ik stel voor dat de tram NIET wordt doorgetrokken tot in Brasschaat maar dat er maximale aandacht is voor goede parkeerplaatsen nabij het centrum en een weldoordachte busontsluiting.” Dat is het voorstel van Open VLD-politica Anne Van Aperen op “De vragende partij”. Al 55 inwoners uit Brasschaat zijn het met haar eens en het voorstel voert nu de lijst aan van de populairste voorstellen in de Antwerpse gemeente.

Het doortrekken van de tramlijn vanuit Merksem tot in het hart van Brasschaat, is al jaren het onderwerp van discussie. Onlangs werd de Bredabaan in Brasschaat volledig heraangelegd. De middenberm werd er zichtbaar verbreed, ideaal om er een tram te laten sporen.

“Geen tweede Merksem”

Maar dat is niet naar de zin van Anne Van Aperen, die op “De vragende partij” voorstelt om de tramlijn niet door te trekken tot in Brasschaat. Van Aperen vreest immers voor de verdere verstedelijking van Brasschaat als die tramlijn er effectief komt. “We moeten oppassen dat het gezellige centrum met boetieks niet verdwijnt en plaatsmaakt voor grote ketens. Met tramlijn vrees ik dat het wel eens een tweede Merksem of Mortsel kan worden”, aldus Van Aperen.

Ook andere Brasschatenaren delen die vrees, zo blijkt uit de reacties op “De vragende partij”. “Een tram maakt van Brasschaat een tweede Merksem. Dat is in 20 jaar van een bloeiende Bredabaan naar een vervuilde buurt vergroeid. Weg met die tram”, aldus Stefaan Debeuckelaere. “Ik stel voor dat we de tram laten waar hij is, in Merksem”, is dan weer de reactie van Deenis Dierckx. “Als we de laatste 15 jaar een kijkje nemen op de Bredabaan in Merksem stel ik vast dat de eens zo aantrekkelijke winkelstraat herleid werd tot een gedrocht met hopen pitabars, nachtwinkels, filialen van platvloerse kledingmerken, criminaliteit en marginaliteit.”

Vele bezoekers van “De vragende partij” zijn ook bezorgd om de middenstanders in de Antwerpse gemeente. Zo pleit Anne Van Aperen in haar voorstel voor “een maximale aandacht voor goede parkeerplaatsen”. Een tekort aan parkeergelegenheid door de tramlijn zou immers kunnen betekenen dat de middenstanders op de Bredabaan minder volk over de vloer krijgen. “De doorsnee Brasschatenaar is niet meteen geneigd om met de fiets te gaan winkelen”, merkt Catherine Van Aperen op.

Ook veel voorstanders van de tram

Heel wat bezoekers van “De vragende partij” zijn het echter niet eens met het voorstel van Anne Van Aperen. Voorstanders van het doortrekken van de tramlijn tot in het centrum van Brasschaat blijken vooral bezorgd te zijn om het milieu. “En waar ziet u precies de sensibilisering voor het minder gebruiken van de wagen?”, vraagt Willem De Ceulaer zich af.

Ook Rit Maesen vindt dat de tram alleen maar voordelen biedt. “De tram is milieuvriendelijk en veilig en zorgt ervoor dat mensen zonder wagen op een gemakkelijk manier in “’t Stad” geraken.” Jan Van den Broeck treedt haar daarin bij: “De tram is altijd efficiënter dan eender welk ander vervoer! En beter voor milieu dan auto en bus”. “Wat is er nu toch tegen een tram? Geen stank van de uitlaat en veel minder lawaai”, vat Maesen het nog eens samen.

Het is duidelijk dat het al dan niet doortrekken van de tram de gemoederen verhit in Brasschaat. De discussie sleept al jaren aan, maar tot nu toe is er nog geen beslissing gevallen. Het is nu afwachten wat de volgende legislatuur brengt in de gemeente.

Vanmiddag worden op “De vragende partij” de antwoorden van de verschillende lijsttrekkers op de kwestie gepubliceerd. Zal de tramlijn dan toch worden doorgetrokken tot in Brasschaat? Of wordt het hele project op de lange baan geschoven? En vooral, welke rol speelt de tram in de verkiezingscampagne?

Inne Verhoogen