Wilde staking bij goederenvervoer Antwerpen

Het goederenvervoer per spoor in de haven van Antwerpen ligt volledig stil. De bestuurders van de goederentreinen hebben het werk neergelegd. De machinisten vrezen voor hun statuut.
Foto archief

Volgens Marc Bogaert van de socialistische vakbond zijn de treinbestuurders onder druk gezet om de overstap te maken van de NMBS naar naar de dochtermaatschappij NMBS Logistics. Daar zouden ze een ander statuut krijgen en minder interessante arbeidsvoorwaarden.

NMBS Logistics is niet te spreken over "de wilde staking van een klein aantal treinbestuurders, te meer omdat het goederenvervoer het momenteel niet makkelijk heeft". Het benadrukt dat de overstap van de treinbestuurders naar Logistics op vrijwillige basis gebeurt. "Meer dan honderd bestuurders hebben die stap al gezet."

Intussen hebben ook de treinbestuurders van het goederendepot van Ronet bij Namen het werk op hun beurt neergelegd.

"Onbegrijpelijk"

Ook havenschepen en voorzitter van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen Marc Van Peel vindt de stakingsactie van de treinbestuurders in het goederendepot in Antwerpen "onbegrijpelijk". "Ik begrijp niet wat de stakers hiermee denken te bereiken."

Van Peel wijst op de alomgekende problemen bij de goederenactiviteiten van het spoor die tot grote verliezen leiden voor de NMBS. Er stelden zich al existentiële vragen over de toekomst, klinkt het. Een stakingsactie doet daar geen goed aan. "Door dit soort acties haken klanten af."

Van Peel spreekt zich niet uit over het feit dat de vakbonden kritiek hebben op het management. "Maar ik begrijp niet hoe men met dit soort acties vooruitgang denkt te bereiken. Het is alsof men in een zinkend schip bijkomend een paar luiken openzet", besluit Van Peel.