NASA spot hete sterrenstelsels en zwarte gaten

Sterrenkundigen van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA hebben met een ruimtetelescoop ongeveer 2,5 miljoen zwarte gaten en 1.000 sterrenstelsels ontdekt in het heelal. De stelsels en gaten lagen verborgen achter dichte stofwolken.

Met een knap staaltje ruimtevaarttechniek heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA onlangs enkele nieuwe ontdekkingen gedaan. Hun lijstje met spectaculaire vondsten lijkt daarmee almaar langer te worden.

WISE heet de brok technologie die de NASA eind 2009 lanceerde. Deze Wide-field Infrared Survey Explorer is, zoals de naam al laat vemoeden, een geavanceerde satelliet die werkt met infrarood licht.

De Amerikaanse ruimtetelescoop is de opvolger van de Nederlandse ruimtesonde IRAS (Infra-Rood Astronomische Satelliet, red.) uit 1983 en blijkt nu een onnavolgbare zwartegatenjager te zijn.

Sterrenkundigen hebben dankzij WISE immers 2,5 miljoen reusachtige zwarte gaten ontdekt in het heelal. Dat zijn gebieden in de ruimte waar de zwaartekracht zo groot is dat alles erdoor wordt opgeslokt, zelfs het licht.

Deze zwarte gaten bevinden zich vaak in het centrum  van een sterrenstelsel en zijn met het blote oog niet te zien. Door middel van het infrarode licht van de explorer lukt het echter wel. De technologie van WISE stelt astronomen dan ook in staat om het ontstaan van die zwarte gaten te bestuderen en de evolutie van sterrenstelsels te analyseren.

De Amerikaanse ruimtesatelliet trof in het heelal niet enkel zwarte gaten aan, maar ontdekte ook 1.000 zogenaamde "hot Dogs", extreem hete sterrenstelsels die tot nu verborgen lagen achter dichte stofwolken.

Door de nieuwe ontdekkingen van de NASA schijnt er in een van de vele verborgen hoekjes van het universum alvast een beetje licht. Sterrenkundigen zetten hun zoektocht naar andere hoeken wellicht onverminderd voort.