"Een beleefde "Fuck you!" voor Michelle Obama"

De superlatieven konden niet op toen Ann Romney enkele dagen geleden in een tomaatrode zijden jurk het woord nam tijdens de Republikeinse conventie in Tampa. Ze straalde als nooit tevoren in een ontwerp van modegigant Oscar de la Renta. Een duidelijke keuze voor een Amerikaanse modeontwerper, in tegenstelling tot haar "rivale" Michelle Obama. Zij ligt al jaren in de clinch met de la Renta, die vindt dat Obama te vaak voor niet-Amerikaanse ontwerpers kiest.

Tijdens een staatsdiner met de Chinese president Hu Jintao in januari 2011 droeg de huidige presidentsvrouw immers een jurk van de Britse modeontwerper Alexander McQueen. De la Renta, die zowel de Dominicaanse als Amerikaanse nationaliteit heeft, reageerde verbolgen op de modewebsite Women's Wear Daily: "Ik dacht dat het de bedoeling was om de handelsrelaties tussen China en de VS te verbeteren: Amerikaanse producten in China en Chinese producten in de VS. Waarom draagt ze dan Europese kleren?"

Twee jaar eerder liet de nu 80-jarige ontwerper zich ook al kritisch uit over de "Europese" kledingkeuze van Obama: "De Amerikaanse mode-industrie heeft het moeilijk om te overleven. Dit is dus niet de juiste boodschap", klonk het toen.

Dat Ann Romney nu zo stond te stralen in een de la Renta-jurk deed menig politiek waarnemer de vraag stellen of er een bewuste campagnestrategie achter zat. Vooral omdat het "anti-Obama statement" uitvoerig in de Amerikaanse media aan bod kwam. Of zoals de modewebsite Jezebel het uitdrukte: "De jurk was een beleefde, netjes op maat gemaakte "Fuck you!" voor Michelle Obama."

Ann Romney zelf gaf op de nieuwswebsite Politico dan weer de indruk dat de keuze niet echt overwogen was: "Het moest worden zoals mijn huwelijksnacht. Ik wilde mijn man vooraf niet laten weten wat ik zou dragen." Het werd uiteindelijk dus een verrassing die zijn media-effect niet gemist heeft.

lees ook