“Janssens en De Wever fietsen rond de hete brij”

Voorstellen over de ring rond Antwerpen stonden twee keer als eerste in “De vragende partij”. Het was dus uitkijken naar de antwoorden van de lijsttrekkers. De actievoerders van stRaten-generaal zijn ontgoocheld, zo blijkt uit een opiniestuk van voorzitter Manu Claeys.

“De vragende partij” zet de discussie op scherp. Het gaat al lang niet meer over de Lange Wapper, maar over - voor of tegen - de Oosterweelverbinding en dus ook meteen - voor of tegen – een grootschalige overkapping van de Antwerpse ring. Dat stelt Manu Claeys in zijn opiniebijdrage.

Overkap de ring

De antwoorden van de lijsttrekkers die vrijdag bij “De vragende partij” binnenkwamen, leren ons dat de twee belangrijkste politieke protagonisten in de Antwerpse verkiezingsstrijd op één lijn zitten. In hun antwoord pleiten Patrick Janssens (Stadslijst) en Bart De Wever (N-VA) voor een “overkapping van de ring”.

Om het simpel te zeggen: de Antwerpse ring krijgt dan een dak met dakterrassen, bloemen en bomen. Het verkeer raast onzichtbaar onder dat dak.

"Hete brij"

Claeys is blij met dit standpunt maar voegt er in één adem aan toe dat beide lijsttrekkers “om de hete brij heen fietsen”. Hij stoort er zich vooral aan dat Janssens en De Wever expliciet of impliciet ook de Oosterweelverbinding aanvaarden.

En daar knelt het schoentje. De Oosterweelverbinding lokt volgens Claeys te veel verkeer naar de stad met als gevolg dat een overkapping niet haalbaar is of slechts over korte stukken van de ring.

Hij wil het doorgaand verkeer verder van de stad laten rijden rond een “snelwegenpatroon”, het zogenaamde Meccanotracé: “Het uitgangspunt zou moeten zijn: welk snelwegenpatroon streven we na in functie van een grootschalige overkapping! Want dat is de enige overkapping met voldoende positieve impact op Antwerpen.”

Alleen als doorgaand verkeer naar dat snelwegenpatroon wordt geleid, rijden minder wagens op de ring en is de “grootschalige” overkapping mogelijk.

"Rare kronkel"

Maar dat besluit trekken Janssens en De Wever niet, stelt Manu Claeys vast. “Bart De Wever (N-VA) is voor overkapping ‘waar haalbaar, betaalbaar, mogelijk en nuttig’. Wie niet?”

Janssens steunt volgens Claeys de uitgangspunten die hij zelf naar voren schuift, zoals het doorgaand verkeer verder van de stad te laten rijden. Maar besluit Claeys, “Janssens neemt een rare kronkel”. Want: “Janssens spreekt tegelijk ook zijn steun uit voor de Oosterweelverbinding, die het omgekeerde doet.”

Nog niet gedaan

Kortom: deze politieke saga is nog niet gedaan. Claeys wil met zijn stRaten-generaal de discussie blijven aanwakkeren en belooft het nieuwe schepencollege het vuur aan de schenen te leggen tot die het Meccanotracé aanvaardt.

lees ook

    Meest gelezen