"Verkiezingen zijn ernstig, moeten geen show worden"

Veel partijen en dus veel verkiezingscampagnes in Turnhout. De één houdt het sober, de ander komt ludiek uit de hoek. De een fietst met eieren op het bagagerek, de ander verft de haren groen. Een ding staat wel vast, de Turnhoutse partijen hebben goed nagedacht over hun campagne.

Dat de klassieke campagnemethodes efficiënt zijn en een plaats moeten krijgen in de campagnes, daar zijn de meeste partijen het over eens. Maar in welke mate verschilt van partij tot partij. “Onze focus ligt op de traditionele manier”, zegt CD&V-lijsttrekker Francis Stijnen. “Dat zijn folders, affiches en simpelweg de mensen aanspreken. Tuurlijk houden we ons ook bezig met sociale media en verspreiden we informatie via onze website. Maar volgens ons is er een deel van het kiespubliek nog niet vertrouwd met de online toepassingen. Als je daar te hard op inspeelt, mis je een deel van de kiezers.”

Ook Vlaams Belang volgt liever de klassieke weg . “Wij kiezen met ons drukwerk duidelijk voor een individuele aanpak”, legt Vlaams Belanglijsttrekker Paul Meeus uit. “De kandidaten worden met individuele folders gepromoot en die worden over de hele stad verspreid. De kandidaten vertellen in gepersonaliseerde folders wie ze zijn en waar ze voor staan.”

Naast CD&V en Vlaams Belang houdt ook de N-VA in Turnhout liever vast aan het drukwerk. “Er is hard over onze campagne nagedacht, en wij streven naar een ordelijke campagne”, zegt N-VA-lijsttrekker Erwin Brentjes.

Fietsen met eieren

Maar ook de Turnhoutse kiezer die meer dan een blaadje papier nodig heeft om overtuigd te worden, wordt op zijn wenken bediend. Sommige partijen trakteren de inwoners op speciale acties. “Met de SP.A zullen we per fiets een route afleggen waarvan we vinden dat de straten in slechte staat zijn en heraangelegd moeten worden”, legt lijsttrekker Peter Segers uit. “Om ons punt duidelijk te maken, zullen we eieren meenemen op onze fietstocht. Op het einde zullen we dan zien hoeveel er nog heel zijn.” De partij vindt het wel belangrijk dat aan de acties ook duidelijke inhoudelijke standpunten worden verbonden. “Dat merk je doorheen onze hele campagne. Zowel folders als acties hebben altijd een duidelijke link met ons partijprogramma.”

Ook Groen pakt met dergelijke acties uit. “Er zijn 3 belangrijke momenten in onze campagne: de voorstelling van ons programma en lijst, een oud strijdlied dat we opgevist hebben en de lancering van een boek over het 40-jarig bestaan van de groenen in Turnhout”, vertelt lijsttrekker Astrid Wittebolle.

Al zijn die ludieke acties niet voor iedereen weggelegd. “We houden niet zo van ludieke acties”, aldus Stijnen. “Verkiezingen zijn een ernstige zaak, het moet geen show worden. Uiteraard is het visuele belangrijk, dus zullen we met onze partij zeker nog in het oog springen de komende weken.”

Partij in beeld

Een aantal partijen heeft ook zijn weg naar het bewegend beeld gevonden. “We hebben een cabaretgroep de opdracht gegeven om enkele grappige filmpjes te maken”, zegt Wittebolle van Groen. “Daarin komt telkens een vrouw op bezoek bij de kapper die haar om diverse redenen aanraadt haar haren groen te kleuren. We merken dat het filmpje begint te leven en dat al heel wat mensen het hebben bekeken.”

Ook nieuwe partij T.I.M. lanceert binnenkort een filmpje. “Naast het klassieke drukwerk willen we ook inzetten op bewegend beeld. Dat spreekt de mensen toch meer aan”, legt lijsttrekker Eric Vos uit. “In het filmpje zullen zowel de kandidaten, het programma als inwoners aan bod komen. We willen het dan via onze sociale media verspreiden.”

De partij heeft voor haar affiches ook een duidelijke visie. “In de precampagne hebben we her en der affiches gehangen van de stad, bepaalde huizen werden in verschillende kleuren opgelicht. Daarmee tonen we aan dat onze partij aan verschillende  politici onderdak biedt.”

Sociale media of liever niet?

Met een ruime keuze aan sociaalnetwerksites kunnen lokale kandidaten zich bij deze verkiezingen op allerlei manieren presenteren aan de kiezer. Maar niet alle partijen springen zomaar op de sociale mediakar. N-VA’er Brentjens houdt zich er liever ver van weg. “We hebben uiteraard onze website waarop we informatie verspreiden, maar van N-VA nationaal is ook wel gezegd dat we best niet te hard inzetten op de sociale media. Een foutje is namelijk snel gebeurd.”

Ook Meeus van Vlaams Belang is er niet weg van. “Uiteraard zijn al onze kandidaten vrij om die media te gebruiken. Maar zelf begeef ik me in principe niet op de sociaalnetwerksites. Ik vind, politiek en privé houd je gescheiden.”

Sober of ludiek, creatief of individueel? Welke Turnhoutse partij zal met haar campagne aan het langste eind trekken op 14 oktober?

Mies Cosemans

lees ook