Truckers voeren actie tegen "sociale dumping"

Honderden Belgische vrachtwagenchauffeurs hebben een langzaamaanactie gehouden op de autowegen naar Brussel. Ze wilden daarmee protesteren tegen een toevloed aan Oost-Europese truckers die tegen dumpingprijzen werken en de Belgen uit de markt prijzen. Na de langzaamaan rit verzamelden de truckers op de Heizel in Brussel.

Met hun actie wilden de loontrekkende en de zelfstandige vrachtwagenchauffeurs aanklagen dat de sociale wetgeving in de sector niet door iedereen wordt nageleefd, vooral niet door chauffeurs uit Oost-Europa.

"Het gaat erom dat Oost-Europese chauffeurs ingezet worden op de Belgische markt. Die mensen verdienen een derde tot maximaal de helft van het loon van onze chauffeurs", zegt Frank Moreels van het ABVV. "Dat destabiliseert natuurlijk, het betekent dat de prijzen naar beneden gaan, het betekent ook dat het inkomen van onze Belgische chauffeurs naar beneden gaat en dat ze vaak hun job ook verliezen."

De chauffeurs klaagden ook aan dat er te weinig controle is waardoor de uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs blijft doorgaan. Vijf maanden geleden kwamen bij een brand in Wingene, West-Vlaanderen, twee Poolse vrachtwagenchauffeurs om het leven. Volgens de manifestanten is er sindsdien nog niet veel veranderd.

"De uitbuiting van Oost-Europese chauffeurs duurt onverminderd voort, met jobverlies bij de Belgische chauffeurs en faillissementen bij de kleine zelfstandige Belgische transportondernemingen als resultaat", klinkt het.

De actievoerders eisen dat er een strengere controle komt op het naleven van de wetgeving over cabotage en detacheringen.

Verkeer maar licht verstoord

Het ochtendverkeer was maar licht verstoord door de boze truckers. Er waren zo'n 100 vrachtwagens maar velen hebben met de auto of de bus actiegevoerd, want hun baas wou de truck niet uitlenen. Er was ook een grote delegatie uit Duitsland en Nederland.

"Hier al meer dan 10 jaar geleden voor gewaarschuwd"

Febetra, de beroepsorganisatie van de Belgische transporteurs, en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) hebben gereageerd op de actie.

Ze benadrukken dat de werkgevers de ongewenste gevolgen van de Europese eenmaking al 10 jaar geleden voorspeld hebben. Ze delen ook de visie van de vakbonden dat de regels inzake cabotage strikt nageleefd en gecontroleerd dienen te worden.

De gekozen methode van de chauffeurs om actie te voeren, zelfs zonder verkeershinder, vinden ze niet het juiste middel om vooruitgang te boeken. Febetra en TLV willen met de vakbonden praten over daadwerkelijke oplossingen. De werkgevers stellen een partnerschapsakkoord voor op Belgisch niveau, samen met alle bevoegde controlediensten. Voor het overige wijzen de werkgeversorganisaties naar Europa, "het enige niveau waar echte oplossingen tot stand zouden kunnen komen".