Europese bierbrouwers slaan hun slag in Azië

De Nederlandse bierproducent Heineken en de Deense brouwer Carlsberg proberen via overnames vaster voet aan grond te krijgen in Azië. Die markt is erg belangrijk voor de brouwers omdat de verkoop in de West-Europese thuismarkt stagneert.

De Nederlandse bierbrouwer Heineken maakte vanmorgen bekend dat het Asia Pacific Breweries (APB) volledig mag overnemen. Heineken had al 80 jaar een belang van 46 procent van APB in handen en voerde de afgelopen maanden een felle strijd om het bedrijf helemaal te kunnen overnemen.

Een andere grote aandeelhouder van APB, het Singaporese Frase & Neave, heeft nu beslist om zijn 40-procentsbelang in APB te verkopen aan Heineken. Het bod van Heineken bedraagt 53 Singaporese dollar per aandeel, wat neerkomt op een totaal van 3,6 miljard euro.

APB heeft vestigingen in 14 landen uit de regio, waaronder Nieuw-Zeeland en China. Het vlaggenschip van APB is het bier Tiger uit Singapore (links) dat erg populair is in de regio. In Indonesië brouwt het bedrijf ook de bekende pils Bintang (ster).

Carlsberg verovert Thailand

De Deense brouwer Carlsberg, een van de grootste brouwerijen ter wereld, heeft dan weer een joint venture afgesloten met Boon Rawd uit Thailand. Die brouwerij produceert het bier Singha, het meest bekende merk in Thailand.  Zo hoopt Carlsberg ook zijn internationale merken vlot op die markt te krijgen.

"De Thaise biermarkt biedt geweldige kansen", aldus Roy Bagattini, die leiding geeft aan de Aziatische activiteiten van Carlsberg. Singha is in Thailand vrijwel synoniem voor bier, maar daarbuiten vrij onbekend. Dankzij de overeenkomst met Carlsberg -dat ook al actief is in buurland Maleisië- kan Singha nu zijn bier gemakkelijker slijten buiten de Thaise markt.