Geen grote verschuivingen in nieuwe tv-seizoen

Het nieuwe televisieseizoen is een maand ver en de Vlaamse zenders zijn tevreden over de kijkcijfers volgens Belga. VTM, Vier en Vijf hebben in vergelijking met september 2011 een groter marktaandeel, de zenders van de openbare omroep gaan licht achteruit.

Eén blijft de populairste tv-zender in Vlaanderen. In september had Eén een marktaandeel van 31,1 procent  bij de Vlaamse bevolking. Vorig jaar was dat nog 32,9 procent..

"Eén bleef in september duidelijk de voorkeurzender van de Vlaamse kijker. Onze journaals en programma's als "Dagelijkse kost", "Blokken", "Thuis" en nieuwkomers "De vijfhoek" en "Iedereen beroemd" worden duidelijk gesmaakt", aldus Jean-Philip De Tender van Eén. Ook het marktaandeel van Canvas kende een kleine daling, van 8,9 procent naar 8,4 procent.

Vier bereikt binnen de doelgroep van 18- tot 54-jarigen vanaf 17 september 14,2 procent van de kijkers. Daarmee doet Vier duidelijk beter dan zijn voorganger VT4, dat in de eerste twee weken van september 9,6 procent marktaandeel haalde. Vijf stijgt licht in de doelgroep van 20- tot 49-jarige vrouwen, van 6 naar 6,6 procent.

VTM gaat er licht op vooruit bij de 18- tot 54-jarigen, van 25,3 procent in 2011 naar 25,8 procent dit jaar. 2BE, de tweede zender van de Vlaamse Mediamaatschappij, daalde van 11,2 procent naar 9,6 procent bij de 18- tot 54-jarigen.