Tweede proefproject met watertruck in Gistel

Na Brussel, komt er nu ook in Gistel een proefproject met een watertruck. Dat is een systeem waarbij goederen in drijvende bakken op kanalen en rivieren worden voortgeduwd door een boot. Het systeem is een stuk efficiënter en milieuvriendelijker dan het gewone wegvervoer.

De watertruck werd eerder al met succes uitgetest in Brussel. Daar werd het gebruikt om slib van een waterzuiveringsstation te vervoeren.

Koen Valgaeren van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit licht het proefproject toe. "In eerste instantie wordt vanuit Oss in Nederland zout aangevoerd naar het bedrijf QSalt in Gistel. Daar worden de bakken geleegd en gevuld met schroot. Vanuit Gistel gaat het dan via het kanaal Plassendale-Nieuwpoort en andere waterwegen richting Kallo om er opnieuw te lossen."

Het systeem heeft een niet te onderschatten impact op het mobiliteitssysteem. Het spaart vrachtwagenritten uit waardoor er ook minder files ontstaan. "Een duwbakje van 250 ton bespaart al gauw 20 tot 25 trucks", aldus Valgaeren.