"Dit soort machtsmisbruik is onverantwoord"

Het VBO, het Verbond van Belgische Ondernemers, vindt de staking bij het spoor onverantwoord. De organisatie wil haar eis voor een minimale dienstverlening opnieuw kracht bij zetten. Ook het Antwerpse Havenbedrijf betreurt de staking.

"Deze staking van vandaag, de 15de actie van de spoorbonden in twee jaar tijd, is ronduit onverantwoord", zo stelt het VBO, het Verbond van Belgische Ondernemers. Volgens de organisatie hebben de vakbonden het overleg met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) niet alle kansen gegeven.

"Eerst praten, dan staken", klinkt het. "Nu wordt er gestaakt terwijl de gesprekken nog lopen. Een staking moet het ultieme middel blijven en mag niet worden gebruikt om de dialoog te beïnvloeden", stelt het VBO.

Volgens Bart Buysse, directeur generaal van het VBO is het dan ook tijd "om paal en perk te stellen aan dit soort machtsmisbruik". De staking is voor hem de aanleiding om de eis voor een minimale dienstverlening, opnieuw kracht bij te zetten. "Het kan in het buitenland, waarom dan hier niet", vraagt Buysse zich af.

Volgens de Belgische ondernemers is bovendien het bewijs nogmaals geleverd dat het stakingsrecht dringend aan een herziening toe is. "Dit recht is immers niet absoluut", meent Buysse, "er is nood aan een wettelijk kader voor het stakingsrecht met duidelijke voorwaarden, beperkingen en procedures. Dat kader ontbreekt vandaag".

Volgens Buysse moet worden onderzocht op welke manier stakers en vakbonden in dit verband meer geresponsabiliseerd kunnen worden. De bedrijven zullen volgens het VBO door de staking tussen de 40 en 70 miljoen euro verlies maken.

"Schadelijk voor reputatie spoor"

Ook het Antwerpse Havenbedrijf betreurt de staking van de spoorbonden. Vorige week werd het goederenvervoer reeds anderhalve dag onderbroken door een syndicale actie.

"We beseffen wel dat het om een nationale actie gaat, maar voor ons gebeurt dit amper een week na de vorige onderbreking in de dienstverlening", zo stelt het Havenbedrijf. "Door deze nieuwe staking wordt de reputatie van het spoor als betrouwbare partner in het goederenvervoer verder ernstige schade berokkend."

"De NMBS rolt bovendien de rode loper uit voor andere spoorwegmaatschappijen die wel garant kunnen staan voor een continue dienstverlening," klinkt het nog. Het Havenbedrijf benadrukt dat door het onbetrouwbare spoor, "investeringsbeslissingen in Antwerpen on hold gezet kunnen worden, en een aantal bedrijven definitief dreigen af te haken voor goederenspoorvervoer".