"Voorstel Magnette is stap naar liberalisering spoor"

Het voorstel voor hervorming van het spoor van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS), waartegen de vakbonden vandaag staken, is een stap naar de liberalisering van het spoor. Dat zegt het liberale europarlementslid Philippe De Backer (Open VLD). Europarlementslid Saïd El Khadraoui (SP.A) spreekt dat niet tegen.

Is de tweeledige structuur van het spoor een stap naar de liberalisering van het nationale spoorwegvervoer, waarbij verschillende spoormaatschappijen met elkaar in concurrentie treden? Ja, zegt Philippe De Backer in "De ochtend" op Radio 1. Het liberale europarlementslid toont zich tevreden met het voorstel.

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) wil de huidige drieledige structuur van de spoorwegen met de NMBS Holding, de exploitant NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel vervangen door een tweeledige structuur, met een spoorwegexploitant en een infrastructuurbeheerder. De Europese Commissie dringt al langer aan op de liberalisering van het spoorvervoer, en verkiest daarbij een duidelijke scheiding tussen spoorwegexpoitant en infrastructuurbeheerder.

"Het voorstel dat Magnette doet om over te stappen naar twee bedrijven, is een heel logische stap", zegt De Backer. "In de toekomst zal je een duidelijke infrastructuurbeheerder van het spoornet moeten hebben, als je liberalisering van het spoor mogelijk wil maken."

In de toekomst zal de NMBS niet meer de enige maatschappij zijn die treinen zal laten rijden voor het nationale passagiersvervoer. "Vandaag spreken we over één operator, in de toekomst zullen we moeten spreken over meerdere operatoren. Dat zal nog een stukje complexer worden. Daarover liggen de vakbonden dwars."

Saïd El Khadraoui, europarlementslid voor de SP.A, spreekt dat niet tegen. Hij benadrukt vooral dat de klant eenduidig moet worden geïnformeerd. "De communicatie naar de klant moet eenduidig zijn. Vertragingen en andere aankondigingen moeten bij de operator zitten. Wat de liberalisering van het nationale reizigersvervoer betreft, daar gaan we de komende jaren nog een heel debat over voeren. Wij hebben daar nog heel wat vragen bij."