Het politieke nageslacht voert mee campagne

Persoonlijke campagnefilmpjes zijn hip deze verkiezingen. Soms wordt het wel erg intiem. Kandidaten deinzen er niet voor terug hun privéleven bloot te leggen om de kiezer te verleiden. Het nageslacht prominent in beeld brengen, lijkt hierbij de geliefkoosde strategie. Een onschuldige manier om sympathie op te wekken? Of platte chantage op de rug van onschuldige kinderen?

In het voorjaar veroorzaakte de Nederlandse politicus Diederik Samsom flink wat ophef met een verkiezingsspot waarin hij zijn kinderen uitspeelde als motor van zijn motivatie en politiek engagement. Zelfs de handicap van zijn dochter werd vernoemd als opstapje naar een hoopgevende boodschap. Laakbaar of niet, het legde Samsom geen windeieren. Enkele maanden later haalde hij een eclatante overwinning bij de parlementsverkiezingen.

De demarche van onze noorderbuur lijkt vele kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen bij ons te inspireren tot gelijkaardige filmpjes. Nu eens worden de koters opgevoerd om de lof van vader of moeder te zingen, dan weer worden ze gedegradeerd tot louter figuranten. Keer op keer levert het vertederende beelden op. Vraag is of die ook een meerwaarde bieden aan de boodschap die de politicus in kwestie brengt.

Basketbal in de woonkamer

Neem het filmpje van Marie De Clerck (CD&V) uit Wevelgem. Als dochter van Stefaan De Clerck heeft ze een reputatie waar te maken. Dit probeert ze te doen door in haar woonkamer een partijtje basketbal te spelen met haar zoon. In de ene hand dribbelt ze de bal, met de andere houdt ze een baby van enkele maanden vast. Ondertussen rijdt nummer drie olijk rond op een driewieler.

“Vanuit Wevelgem verdedig ik graag uw belangen in de provincie,” besluit De Clerck het familieonderonsje met de kinderen op schoot. “Uw belangen als ondernemer, als sportieveling of als jonge mama. U kan op mij rekenen.” Dat ze een liefdevolle moeder is, leidt weinig twijfel. De geïnteresseerde kijker tast evenwel in het duister over concrete voorstellen, ideeën of beleidsplannen.

Dag in beeld

Barbara De Vos (Open VLD) uit Erpe-Mere brengt met een zelfgemaakte fotoreportage een overzicht van haar dagdagelijkse activiteiten. We leren dat ze met tuinieren een nieuwe passie heeft gevonden, dat ze graag als doe-het-zelfster aan de slag gaat en dat ze lid is van tal van verenigingen en instanties.

Ook haar kinderen kunnen in het plaatje niet ontbreken. Vijf heeft ze er en die worden met naam en bijhorende leeftijd in beeld gebracht. Aan haar strijdpunten wijdt ze slechts een pancarte. Wonen is een basisrecht, onderwijs is de toekomst en economie en milieu gaan liefst hand in hand. Of en hoe dit verband houdt met haar privéleven, is niet meteen duidelijk.

Nieuwsflash

Tom Dehaene (CD&V) slaagt er wel in om het nuttige aan het schattige te koppelen. Zijn filmpje is opgevat als een nieuwsflash waarin zijn zoon Wout de tien belangrijkste taken van de provincie Vlaams-Brabant opsomt. Ze investeert in fietspaden, promoot streekproducten, onderhoudt de waterlopen en subsidieert energiebesparende maatregelen. De ultieme reden waarom Vlaams-Brabant uw stem verdient, bewaart Wout tot op het einde. Zijn papa trekt de lijst van CD&V en dat zegt genoeg.

Fier op papa

Ten slotte valt ook de spot van Kris Leaerts (CD&V) uit Kampenhout op. In een aangenaam zonnetje fietst hij doorheen de velden en vertelt intussen in voice over over zichzelf, zijn beroep en zijn gezin. Dat laatste komt even later zelf in beeld, te beginnen met zijn dochtertje dat zegt fier op haar papa te zijn. Even later looft zijn echtgenote hem omwille van zijn rechtvaardigheidsgevoel. De rest van het gezin kijkt intussen in de achtergrond toe. Het laatste woord is voor Leaerts zelf. Ook hij is fier en wel op zijn gemeente. Hij stelt zich tot doel elke inwoner in die richting te overtuigen.

Het lijkt erop dat lokale politici de weg van de openheid zijn ingeslagen. De trend tot meer transparantie over de persoonlijke levenssfeer die door sociale netwerksites op gang is gebracht, heeft nu ook een weg naar de verkiezingscampagne gevonden. De blote billen van de zoon van Patrick Janssens op de cover van zijn personality magazine, spreken voor zich. Ooit worden kinderen groot natuurlijk. Benieuwd of ze dan met fierheid op hun cameradebuut zullen terugkijken.

lees ook