"Een van onze meest integere kunstenaars"

In het Museum van Deinze en de Leiestreek in de thuisstad van de overleden kunstenaar Raoul De Keyser heeft het stadsbestuur van Deinze vanochtend een rouwregister geopend. Er werd ook een minuut stilte in acht genomen.

Het schepencollege van Deinze, dat een boekvoorstelling bijwoonde in het Museum van Deinze en de Leiestreek, hield om 11 uur een minuut stilte ter nagedachtenis van Raoul De Keyser.

"Raoul was de exponent van iemand die aantoont dat kleine dingen groot kunnen zijn en dat je die ook kunt vinden in eigen stad en streek", zei burgemeester Jan Vermeulen. "Raoul had oog voor detail en maakte daarmee kunst, zoals met de kous van Walter Godefroot of een krijtlijn op een voetbalveld."

Vermeulen zei dat De Keyser altijd "gewoon" en "eenvoudig" is gebleven. "Terwijl hij net bij de gewone en eenvoudige man minder bekend was, hangt zijn werk in de belangrijkste musea."

Schauvliege: "Zijn oeuvre blijft inspireren"

Ook minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft gereageerd op het overlijden van De Keyser. "Hij is één van onze meest bijzondere en integere kunstenaars", zei ze. "Iedereen kent zijn schilderijen van het voetbalveld maar later werd zijn werk abstracter en toch heel subtiel en lumineus. Zijn oeuvre inspireert nog altijd vele jonge kunstenaars."

Schauvliege herinnerde aan de overzichtstentoonstelling van zijn werk die vorig jaar te zien was in de Lokettenzaal van het Vlaams Parlement. "Die plek paste bij een kunstenaar als Raoul De Keyser. Voor hem was het schilderen immers een manier om onze samenleving te beroeren."

Hoet: "De Keyser was niet de man van de rode loper"

Kunstkenner Jan Hoet noemt Raoul De Keyser "een van onze beste schilders van de afgelopen vijftig jaar". "Hij heeft de schilderkunst op een eigengereide manier geformuleerd, waarin het toeval én het bewustzijn aanwezig zijn op elke centimeter van zijn werk.".

"De Keyser schilderde heel bewust, maar geeft de indruk dat het toeval is. In zijn werk komt rationaliteit en toeval als één geheel samen."

De Keyser verschilde volgens Hoet van de rest van zijn generatie omdat de kijker nooit goed weet wat het beeld betekent. "Hij maakte nooit een duidelijk figuratief beeld, werkte altijd abstract, net zoals de sporen die een vliegtuig in de lucht achterlaat. Het is alsof hij door het raam kijkt terwijl de gordijnen dicht zijn."

Hoet wijst erop dat De Keyser niet de man van de rode loper was. "Hij was nooit op een opening, maar ging overal twee, drie dagen later het werk van de groten bekijken en verbond die met zijn eigen ervaringswereld."

Hoet zegt dat hij in de jaren 1960 één van de eerste kopers was van werk van De Keyser. "Mijn favoriet is een eenvoudig groen schilderij met drie kleurvlakken, waarvan je niet goed weet hoe het in elkaar zit. Het schilderij heeft geen titel, maar staat in alle catalogi."