Lufthansa wil investeren in Brussels Airlines

Het Duitse Lufthansa, de grootste aandeelhouder van Brussels Airlines, is bereid om tot 100 miljoen euro te investeren, maar er zijn wel voorwaarden. Er komen geen ontslagen, maar wel deeltijds werk.

Het gaat om een bedrag tot maximaal 100 miljoen euro. Met dat geld zou Brussels Airlines de strategie -zoals gepland- kunnen omgooien van de weinig winstgevende Europese markt naar de lange afstand. Daarvoor zouden er twee speciale vliegtuigen worden aangekocht.

Voorwaarde is wel dat het personeel het eens is met een besparingsplan van 110 miljoen euro. Dat moet de verliezen van de voorbije jaren terugdringen. Vorig jaar ging Brussels Airlines voor bijna 80 miljoen in het rood en dit jaar zou dat 50 miljoen euro zijn. 

Volgens voorzitter Etienne Davignon van Brussels Airlines is dat te wijten aan de duurdere kerosine, de inflatie en de crisis op de Europese markt waardoor er minder gevlogen wordt. De Afrikaanse markt daarentegen is winstgevend en op de lijn tussen Brussel en New York is de maatschappij zelfs marktleider.

Geen ontslagen, wel deeltijds werken

Bij Brussels Airlines is deze namiddag een bijzondere ondernemingsraad gehouden. De vakbonden werden er ingelicht over een nieuw besparingsplan. Volgens dat plan zou de piloten worden gevraagd om de komende twee jaar deeltijds te gaan werken. De vakbonden gaan het plan nu verder bestuderen.

Gedurende twee jaar zouden er een 80-tal piloten te veel zijn. De directie vraagt aan alle 600 piloten samen om samen tot een overeenkomst te komen om minder te gaan werken, zodat er geen ontslagen hoeven te vallen.

De luchtvaartmaatschappij dreigt voor het tweede opeenvolgende jaar een verlies van 80 miljoen euro te lijden. Bovendien zijn de brandstofkosten weer gestegen, waardoor een extra besparing moet worden doorgevoerd, zegt Thierry Vuchelen van de liberale vakbond. "Dat zal zich weerspiegelen in het Europese netwerk. Het is niet de bedoeling om lijnen af te schaffen, maar om verlieslatende lijnen iets minder te laten vliegen."

Tegen eind november moeten de onderhandelingen volgens de vakbonden afgerond zijn, want Brussels Airlines wil volgend jaar een nieuwe langeafstandsvlucht lanceren en zonder een akkoord over het plan is dat niet mogelijk. De vakbonden willen nu dat de directie aantoont dat er een toekomst is voor het bedrijf, en eisen garanties dat hoofdaandeelhouder Lufthansa eindelijk met de beloofde investeringen over de brug zal komen.

"Beyond 2012-2013"

"We hopen op een plan dat de toekomst van Brussels Airlines zal veiligstellen", zei Olivier Van Camp van de bediendenvakbond BBTK vanmorgen nog. Na de bijzondere ondernemingsraad gaan de vakbonden het personeel inlichten en overleggen of ze "meestappen in het plan of niet".

Volgens Van Camp ligt een nieuw plan op tafel dat verder gaat dan het bestaande plan "Beyond 2012-2013". Over dat laatste plan was nog geen akkoord met de vakbonden, zegt Van Camp. Vorige maand waren er nog geruchten over honderden ontslagen bij Brussels Airlines. Maar die werden door de directie de kop ingedrukt.

"Als je de herstructurering onvermijdelijk koppelt aan het automatische verlies van jobs, antwoord ik duidelijk neen. Als je nu spreekt van aanpassingen die de toekomstige ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij moeten garanderen, binnen aanvaardbare voorwaarden voor het bedrijf en voor het personeel, dan antwoord ik ja", zei Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur, toen op de RTBF.

Lufthansa talmt met overname

In 2008 heeft Lufthansa een belang van 45% genomen in SN Airholding, de groep boven Brussels Airlines. Lufthansa heeft een optie om die maatschappij volledig over te nemen, maar heeft die beslissing steeds uitgesteld. Dat kan nog tot 2014.

De andere aandeelhouders een dertigtal bedrijven zoals Virgin Group, BNP Paribas Fortis, ING, Suez en de gewestelijke investeringsmaatschappijen van Wallonië en Brussel.