"We kunnen de auto niet zomaar aan de haak hangen"

Beter openbaar vervoer, autoluwe stadscentra én vervoer over water. Daar moeten we naartoe, zo klonk het in een debat over mobiliteit in "Terzake 2012". "Maar het is onrealistisch om te denken dat we de auto zomaar aan de haak kunnen hangen", zegt Mathias De Clercq (Open VLD).

We staan met z'n allen steeds vaker in de file. Zeker in de steden slibt het verkeer maar al te vaak dicht. Er zijn dan ook steeds meer auto's, van 5 miljoen in 2007 zijn we naar 5,4 miljoen gegaan dit jaar. Hoe kunnen de steden die mobiliteitsknoop ontwarren, daarover ging het in "Terzake 2012".

Stefaan De Clerck (CD&V), de burgemeester van Kortrijk, verdedigt het beleid in zijn stad. Er is volop geïnvesteerd in ondergrondse parkeerplaatsen en verkeersveiligheid, klinkt het. Nochtans zegt zijn uitdager, Open VLD' er Vincent Van Quickenborne, dat Kortrijk nood heeft aan meer groen en minder autoverkeer.

"Vincent is niet zo veel in Kortrijk geweest blijkbaar de laatste 6 jaar", reageert De Clerck. "We hebben de Leie-oevers totaal aangepakt met 7 nieuwe bruggen. Dat zijn kilometers waar alle wagens weg zijn, waar fietspaden en voetspaden zijn aangelegd en waar parkomgeving is gerealiseerd. Dat is de strategie. Nu moeten we hetzelfde doen in de stationsomgeving: alle auto's weghalen en daar pleinen en groen aanleggen."

"Gent en Leuven liggen voor op Antwerpen"

De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) ziet de stad van zijn partijgenoot Daniël Termont als het voorbeeld. "We zijn in de richting van Gent aan het evolueren. Gent en Leuven liggen wat betreft de keuzes die ze gemaakt hebben 10 jaar voor op Antwerpen. We hebben ook een andere liberale partij dan in Gent, dat heeft er veel mee te maken."

"Antwerpen is een stad die groeit. Er zijn meer mensen, meer auto's, meer fietsers, enzomeer. Maar de ruimte is dezelfde gebleven. We zullen keuzes moeten maken, niet om iets te verbieden, maar om een aantal dingen te stimuleren die verstandig mobiliteitsgedrag zijn in een stad. Het gaat erom geen verplaatsingen te maken met de auto die je beter kan maken met andere vervoersmiddelen."

De N-VA van Bart De Wever drukt erop dat mensen hun auto moeten kunnen gebruiken. Wat vindt Janssens daarvan? "Het gaat er niet om de auto te bannen. Het gaat erom om mensen hun verplaatsingen op de meest verstandige manier te laten maken en dat is in het stadscentrum zelden met de auto. Maar dat betekent wel dat er een parkeerbeleid moet zijn en voldoende mogelijkheden om de auto verder van het centrum te zetten."

Janssens drukt ook op het belang van de tramlijnen. Die moeten de mensen van de rand van de stad naar het centrum brengen, luidt het. En wie dichterbij wil komen, zal meer parkeerkosten moeten betalen, aldus de burgemeester. De derde gast aan tafel, de Gentse schepen Mathias De Clercq (Open VLD), is uiteraard tevreden met de complimenten van Janssens, maar ook Gent heeft nog zijn problemen, benadrukt hij, onder meer de parkeerdruk.

"Meer zeggenschap over De Lijn voor de steden"

"Er is een nieuw mobiliteitsplan nodig", aldus De Clercq. "We moeten op ons elan doorgaan als stad. Het autoluwe goed bekijken, maar tegelijk ook net buiten het stadscentrum extra parkeercapaciteit aanbrengen zodat de auto’s niet nodeloos rondjes rijden." De auto bannen uit de stad gaat te ver volgens de jonge Open VLD' er. "Het is onrealistisch om te denken dat je per definitie de auto aan de haak kunt hangen."

De Clercq pleit ervoor om de steden een meer actieve rol te laten spelen inzake openbaar vervoer. "Gent is onderbedeeld op vlak van de tram. We hebben maar 600 meter nieuwe tramlijn bijgekregen. Als steden moeten we meer zeggenschap krijgen over De Lijn. Om meer op maat te kunnen werken. Het laatavondvervoer bijvoorbeeld, dat is onaanvaardbaar voor een bruisende cultuurstad als Gent", aldus De Clercq, die een betere frequentie wil van de trams.

Janssens vindt dat de politici meer moeten durven zeggen waar het op staat. "Iedereen heeft schrik om te zeggen dat de auto moet beperkt worden. Want we hebben allemaal een auto en als we er zelf inzitten, willen we die onbeperkt gebruiken. Als we fietser of voetganger zijn, denken we daar anders over."

"Geen halfslachtige oplossingen meer aanvaarden"

Stefaan De Clerck benadrukt dat er zeker voor kleinere steden nog veel werk is op vlak van openbaar vervoer. "Bij ons gebeurt slechts 9 procent van de stedelijke verplaatsingen met het openbaar vervoer (in Gent en Antwerpen is dat meer dan 25 procent). We zijn ook wel een kleinere stad, maar toch moeten we daarmee experimenteren. Ik denk niet dat we nog halfslachtige oplossingen mogen aanvaarden in onze steden die de auto nog verder stimuleren."

Maar is de combinatie van een druk leven en een gezin wel compatibel met het openbaar vervoer? "We moeten de keuze laten bij de mensen. En als dat stipt is en goed geregeld, dan denk ik dat de mensen op termijn wel die keuze zullen maken", zegt Mathias De Clercq. "De mentaliteit kan snel veranderen", vult Stefaan De Clerck aan.

De Clercq breekt ook een lans voor meer vervoer over het water, in Gent overvloedig aanwezig. "De stad die het water omarmt, heeft de toekomst voor zich en Gent heeft alle troeven om daarin verder vooruit te gaan." Hoe concreet is dat? "Als stadsbestuur hebben we daar een studie over gedaan wij als open VLD willen nu gaan naar een concreet plan, in samenwerking met de Vlaamse overheid."

lees ook