Fusie EADS en BAE Systems is van de baan

De Frans-Duitse vliegtuigbouwer European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) en het Britse BAE Systems hebben beslist om hun fusiegesprekken stop te zetten. De fusie tussen beide luchtvaartgroepen stuitte op veel verzet bij de Franse, Duitse en Britse regering.
EADS bouwen niet alleen burgervliegtuigen, maar ook militaire toestellen, en dat laatste ligt erg gevoelig

"We zijn natuurlijk ontgoocheld omdat we geen akkoord hebben bereikt met de verschillende regeringen", reageert Ian King, de baas van BAE Systems.

Het grote struikelblok is de invloed van de verschillende regeringen bij de vliegtuigbouwers. Vooral Parijs heeft nog een flink belang in EADS. De Britse premier Cameron eiste dat het belang van de Franse en Duitse overheid in de nieuwe fusiemaatschappij maximaal 9 procent zou bedragen. Londen heeft zelf geen belang in BAE Systems en is allergisch voor al te veel invloed van Parijs en Berlijn bij het afsluiten van nieuwe lucratieve defensiecontracten.

Volghens de Britse omroep BBC wilde vooral Parijs een belangrijke vinger in de pap houden in het nieuwe fusiebedrijf. Duitsland zou dan weer hebben gevreesd dat er rte veel arbeidsplaatsen in Duitsland zouden verdwijnen, ten voordele van Frankrijk.

De Britse multinational BAE Systems is gegroeid uit bekende vliegtuigconstructeurs zoals De Havilland, British Aircraft Corporation, Hawker Siddeley en British Aerospace. Vandaag is BAE  Systems vooral actief op defensievlak: het bedrijf produceert onder meer de jachtbommenwerper Eurofighter Typhoon,maar is ook betrokken bij de bouw van de Amerikaanse Joint Strike Fighter (F35).

European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) is ontstaan uit de fusie van het Franse Aerospatiale_Matra, het Duitse DASA en het Spaanse CASA. In de luchtvaart-, ruimtevaart- en defensiesector is EADS het grootste bedrijf van Europa. Het bedrijf produceert alle passagiersvliegtuigen van Airbus, maar bijvoorbeeld ook militaire transporttoestellen zoals de A400M en de CASA CN-235M.