"Belgische verkiezingen zijn talentenjacht"

"De verkiezingen in België hebben soms iets weg van "American Idol"". Dat staat in The Wall Street Journal. De Amerikaanse krant laat haar licht schijnen over de grappen en grollen die de kandidaten inzetten om zich te onderscheiden van de rest.

De verkiezingskoorts in ons land is ook de waarnemers in het buitenland niet ontgaan. Volgens The Wall Street Journal zorgen de stemplicht, ons politieke systeem en het feit dat er meerdere kandidaten op één lijst staan voor een felle concurrentiestrijd. Politici moeten aan marketing doen, zoals bij waspoeder", zegt VUB-politicoloog Pascal Delwit in The Wall Street Journal. "Hierbij moeten ze een hype creëren, soms op het lachwekkende af".

Belgisch "tennismeisje"

Zo toont de Amerikaanse krant bijzonder veel belangstelling voor het initiatief van de Truiense Open VLD-politica Milka Malfait, die voor haar verkiezingscampagne de bekende en weinig verhullende "Tennis Girl"-foto van Martin Elliot reproduceerde. Ook Malfait's belofte om uit de kleren te gaan bij meer dan 1.000 voorkeursstemmen is The Wall Street Journal niet ontgaan. Malfait zegt in de Amerikaanse krant dat het "een Belgisch fenomeen is". Volgens de Open VLD-kandidate "lacht iedereen in België met politiek".

De krant staat ook stil bij het diner in een halfopen caravan, georganiseerd door de MR-politici Jonathan Biermann en Didier Reynders in een chique Brusselse wijk.

"American Idol"

Voor de krant gaan politiek en muziek hand in hand. Zo probeert de Antwerpse breakdancer Alexander Dziri (SP.A) "een politieke stem te geven aan de stedelijke scene, die zich uit in breakdancen, graffiti en slam poëzie". Ook krijgt de nieuwe single van Starflam-rapper Pierre Etienne ("L'enfant Pavé") "Le Candidat" de nodige aandacht. De rapper is in Luik kandidaat voor de extreemlinkse lijst PTB+.

De krant laat ook haar waardering blijken voor het campagnefilmpje van MR-politici David Weytsman en Florence Frelinkx, waar zij lustig meelippen met Carly Rae Jespen's zomerhit "Call me maybe". De krant stelt dat de productie van het filmpje ver uitstijgt boven de erbarmelijke pogingen van andere kandidaten.

The Wall Street Journal concludeert dat de verkiezingen in ons land soms iets weg hebben van "American Idol".

lees ook