Vader en 4 kinderen komen om in brand Han-sur-Lesse

In de Rue des Grottes, in Han-sur-Lesse in de provincie Namen, zijn vannacht vijf doden gevallen bij een woningbrand, een vader en zijn vier kinderen. Het gaat om 2 jongens van 9 en 11, en 2 meisjes van 2 en 4. Alle vijf lichamen zijn inmiddels teruggevonden.

De melding van de brand was rond half drie vannacht binnengekomen bij de brandweer, mogelijk was de brand toen al een klein half uur aan de gang.

Toen de brandweer ter plaatse was, troffen de brandweermannen een vrouw buiten de woning aan die erg in shock was. Het gaat om de moeder van het gezin, ze heeft een rookvergiftiging opgelopen. Maandagnamiddag wordt de vrouw ondervraagd over wat er gebeurd is, zo laat de politie weten.

Ook een vriend van de familie was aanwezig in het huis op het moment van de brand, hij ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis met brandwonden in de derde graad. Hij was nog naar binnen gegaan in de hoop de kinderen en de man te kunnen redden, maar zijn reddingspoging was tevergeefs.

Het vuur zou zijn ontstaan op de benedenverdieping, maar al snel heeft het zich verspreid in het hele huis. "Bij aankomst hebben we vastgesteld dat het hele gebouw in lichterlaaie stond", zegt brandweercommandant Francis Bodart.

Omdat de brand zo hevig was, kon de brandweer in eerste instantie het huis niet binnen, wist burgemeester van Rochefort François Bellot te zeggen aan persagentschap Belga. De brandweer kon pas binnen toen de brand enigszins onder controle was, hetgeen wel snel gebeurde.

Aanvankelijk waren vier van de vijf lichamen teruggevonden: dat van de vader en drie kinderen. Vanmiddag is ook het vijfde lichaam teruggevonden in het uitgebrande huis. "Het was een oude woning met hout en parket. Alles is zeer snel afgebrand", zegt substituut Annebel Pirotte van het parket van Dinant. De Civiele Bescherming is ter plaatse om de woning te stutten omdat de muren erg kwetsbaar zijn geworden door de brand.

Er is een psychosociale cel opgezet die onder meer de leerlingen van de school in Han-sur-Lesse, waar 3 van de 4 kinderen schoolliepen, zal opvangen, naast de getroffen familie die afkomstig is uit de streek.

Schoot petroleumkacheltje in brand?

Het huis is volledig vernield, de oorzaak van de brand is nog niet duidelijk. Mogelijk komt het door de verplaatsbare verwarmingstoestellen op de verdiepingen. Het gezin woonde in een huurwoning waar zich enkel op het gelijkvloers een verwamingscassette op hout en een oliekachel bevond. "Het gezin verwarmde zich in de kamers en op de badkamer met meerdere verplaatsbare petroleumvuurtjes", zegt Pirotte van het parket.

Het is mogelijk dat een verwarmingstoestel in de kamer van een van de kinderen aan de oorsprong van de brand ligt, "maar die informatie is nog erg voorwaardelijk", zei commandant Bodart daarover.

Het parket zei nog dat "niets doet denken aan een vrijwillige of criminele brand. De piste van de accidentele brand is de meest plausibele maar dat moet het onderzoek nog uitwijzen." Een team van experts is ter plaatse om te bepalen wat de brand veroorzaakt heeft.