Operatiekamer Knokke was niet gekeurd

De operatie waarbij een baby in het ziekenhuis in Knokke-Heist een overdosis lachgas toegediend kreeg, vond plaats in een gloednieuwe operatiekamer waarvan de apparatuur nog niet gekeurd was. Dat meldt De Standaard. De operatie verliep goed, tot de baby bij het ontwaken te veel lachgas kreeg en te weinig zuurstof.

De baby van 8 maanden is maandag overleden in het Sint-Jan Ziekenhuis in Brugge. Daar werd hij naartoe gebracht nadat hij vorige week een overdosis lachgas kreeg toegediend bij een operatie in het Onze-Lieve-Vrouw Ter Linden Ziekenhuis in Knokke-Heist. De baby kreeg te veel lachgas toegediend en kreeg een hartstilstand. Hij werd in een kunstmatige coma gebracht en overleefde het incident niet.

Het ziekenhuis spreekt van een "technische storing", maar volgens de producent van de medische gasinstallatie Acertys was de apparatuur in de gloednieuwe operatiekamer op het moment van de ingreep nog niet gekeurd.

"Na elke installatie testen we alle toestellen en gasleidingen", zegt bedrijfsleider Brigitte De Vet. "We meten bijvoorbeeld de druk van de gassen waarmee patiënten verdoofd worden. Pas na die keuring geven we de operatiekamer vrij. Dat was vorige week, toen de baby werd geopereerd, nog niet gebeurd. Onze installatie was dus nog niet opgeleverd."

Het ziekenhuis van Knokke-Heist wil niet reageren op deze uitspraak. "We wachten het onderzoek van het parket af", klinkt het. De ouders van de baby hebben voorlopig geen klacht ingediend tegen het ziekenhuis. "We hebben geen zin in juridische rompslomp en wachten de resultaten van het onderzoek af", zeiden ze vrijdag op een persconferentie. Daar blijven ze voorlopig bij.