Dubbel zo veel slachtoffers bij gevechten in verkeer

Dit jaar zijn al 47 slachtoffers gevallen bij gevallen van verkeersagressie en vechtpartijen die daarop volgden. Vijf jaar geleden ging het nog om 24 slachtoffers.

In 9 op de 10 gevallen begint de verkeersagressie nadat een weggebruiker een andere weggebruiker heeft gehinderd. Beide personen stappen uit de auto, of van de fiets, en beginnen te vechten. Naast lichamelijke schade wordt er vaak ook materiële schade toegebracht aan de voertuigen.

In 1 op de 3 gevallen gaat het om een autobestuurder die slaags raakt met een fietser. Daarbij is het niet altijd duidelijk wie een overtreding in het verkeer heeft gemaakt waarna de agressie is ontstaan. Op de 2e plaats in de lijst van oorzaken staat ruzie om een parkeerplaats, op de 3e plaats een kleine aanrijding.

Meestal worden enkel de vuisten gebruikt als wapen, maar soms komen er ook brandblussers of een krik bij kijken. Dit jaar is ook al 2 keer pepperspray gebruikt en in 7 gevallen zijn er messteken toegebracht.

Mobiliteitsorganisatie Touring heeft de cijfers onderzocht over aangegeven verkeersagressie waarbij gewonden vielen en die daarom voor de rechtbank kwamen. Touring benadrukt dat het om gevallen van zware agressie gaat, en "niet om bestuurders die door roekeloos rijden agressie plegen tegenover andere bestuurders zonder fysieke impact".

Volgens Touring is de samenleving in het algemeen agressiever geworden. Daarnaast stelt de organisatie dat weggebruikers steeds meer onlogische en frustrerende situaties tegenkomen. "Denken we maar aan verkeerslichten op 100 meter van mekaar die niet zijn afgesteld en daardoor de verkeerscirculatie afremmen", aldus Touring. De organisatie beklemtoont wel dat dergelijke redenen onaanvaardbaar zijn als excuus voor gewelddadig gedrag.