Vakbonden SAS akkoord met besparingen

Alle vakbonden bij de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS hebben ingestemd met een drastisch besparingsplan, dat nodig is om een faillissement af te wenden. Eerder had de directie de vakbonden tot zondag middernacht gegeven om het plan te aanvaarden.

De onderhandelingen tussen de directie en de acht vakbonden over het reddingsplan van SAS zijn verliepen bijzonder stroef.

De Scandinavische luchtvaartmaatschappij kondigde een week geleden aan 800 administratieve arbeidsplaatsen te willen schrappen en zijn afhandelingsbedrijf te verkopen. Het overige personeel moet 15 procent inleveren. Het loon van de CEO wordt met een vijfde verlaagd.

De directie had de bonden zondag voor een ultimatum gesteld en hen tot middernacht gegeven om tot een akkoord te komen over een reorganisatieplan waarmee jaarlijkse 350 miljoen euro bespaard moet worden. Alternatieve voorstellen van de bonden werden door de directie van tafel geveegd.

Een akkoord is nodig om van de banken een nieuwe kredietlijn van 380 miljoen euro te bekomen. Ook de Zweedse, Noorse en Deense overheden, die de helft van SAS in handen hebben, zijn bereid de groep goedkope leningen toe te staan als er een plan doorgevoerd wordt om de rentabiliteit te verhogen.

Als de bonden de plannen niet zouden aanvaarden,  dreigde de directie ermee om het faillissement aan te vragen. Het management had alle toestellen buiten Scandinavië opgedragen te tanken en in gereedheid te brengen om terug te keren naar de basis. Bemanning werd gevraagd om over voldoende cash te beschikken om uitgaven het hoofd te kunnen bieden.

Maar zover komt het dus niet. Even voor middernacht lieten de vakbonden weten dat de onderhandelingen zullen worden voortgezet, zonder er een eindtermijn op te kleven. En na de middag ging het laatste vakbond, die van het Deense cabinepersoneel uiteindelijk ook akkoord.

SAS kampt al sinds 2007 met verlies door hevige concurrentie van lagekostenmaatschappijen, hoge brandstofkosten en overcapaciteit in de regio. Eerder dit jaar kondigde de groep al besparingen aan waarbij 300 banen werden geschrapt. Maar dit volstond niet.

Scandinavië in de lucht

Scandinavian Air Systems (SAS) werd in 1946 opgericht door de fusie tussen de Zweedse, Noorse en Deense luchtvaartmaatschappijen.

De overheden van Zweden (21,4%), Noorwegen en Denemarken (elk 14,3%) bezitten nog altijd de helft van de aandelen. De rest zit bij enkele grote investeerders zoals de Wallenberg Foundation of op de beurs.

SAS heeft 140 vliegtuigen en vliegt naar 90 bestemmingen, vooral in Europa, maar ook naar Noord-Amerika en het Verre Oosten.