Smet lanceert proefproject in concentratiescholen

Dertien Vlaamse concentratiescholen, scholen met een hoog percentage aan leerlingen van allochtone afkomst, hebben een plan om kinderen in het basisonderwijs tot betere schoolresultaten te leiden. Zo zouden de leerlingen een goede start kunnen nemen in het middelbaar onderwijs.

De concentratiescholen zijn een tijdbom, zegt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A, foto onder). "Te veel jongeren groeien op zonder de noodzakelijke kennis om mee te draaien in onze samenleving", meent hij. "De enige manier om een crisis te voorkomen is ervoor zorgen dat iedereen iets kan betekenen in de maatschappij."

Daarom wordt nu de komende vijf jaar een proefproject georganiseerd in dertien basisscholen. De scholen gaan samen met een team van innovatiecoaches op zoek naar manieren om de leerlingen van allochtone afkomst beter bij de school te betrekken en hun resultaten op te drijven.

"De handboeken, bijvoorbeeld, gaan te veel uit van ons eigen referentiekader", zegt Smet. Mogelijk kan er resultaat worden geboekt door ook de leefsituatie van de allochtone kinderen te belichten of zelfs door hen gewoon een plaats te geven in de afbeeldingen, die nu vooral blanke kinderen tonen, klinkt het.

Het project werd deels geïnspireerd door de aanpak in Rotterdam, waar ook een pak concentratiescholen zijn. "Wij besteden soms tot tien uur extra leertijd per week aan kinderen die dat nodig hebben", aldus Hugo de Jonge, de Rotterdamse wethouder voor Onderwijs, die zijn project kwam toelichten. "Ook de samenwerking met de ouders is erg belangrijk, je moet op hen kunnen rekenen voor hun bijdrage in de opvoeding."

Welke richting het in Vlaanderen uitgaat, weten we pas binnen vijf jaar. In de dertien geselecteerde scholen wordt dan geanalyseerd wat de leerwinst is, waarna de geslaagde projecten over heel Vlaanderen kunnen worden uitgerold. De komende vijf jaar wordt er vier miljoen euro geïnvesteerd in het proefproject.