Toeleveranciers Ford kondigen de sluiting aan

Bij de vier rechtstreekse toeleveringsbedrijven van Ford Genk waren er vandaag ondernemingsraden. De directies kondigden aan dat ze de fabriek willen sluiten of toch zeker zwaar herstructureren. Bij de vier bedrijven samen werken 1.300 mensen.

De vier toeleveringsbedrijven, SML, Lear, Syncreon en IAC, zijn rechtstreeks verbonden met Ford door een transportband, en dus ook afhankelijk van Ford. De vraag voor de werknemers vandaag was of de bedrijven helemaal dichtgaan, dan wel of een deel van de productie toch behouden kon worden, ondanks de sluiting van Ford Genk.

Enkel bij SML kunnen mogelijk banen behouden blijven omdat een klein deel van de productie voor Audi bestemd is. Maar helemaal zeker is dat ook niet, het is ook niet zeker hoeveel jobs daarmee gered zouden zijn.

"Het was een eenvoudige boodschap van de directie aan de vakbonden: de aankondiging van de intentie tot sluiting", zegt radiojournalist Mathijs Bijnens.

De sluiting van de toeleveringsbedrijven was verwacht, na de aankondiging van de sluiting van Ford Genk. Maar de ondernemingsraad is wel belangrijk om de werknemers snel duidelijkheid te geven over hun toekomst.

Naast de 4 hoofdleveranciers zijn er ook ondernemingsraden geweest in kleinere toeleveringsbedrijven van Ford Genk, waar de intentie tot sluiting is aangekondigd. Zender Industrie uit Genk is volledig afhankelijk van Ford en maakt spoilers en bumpers. Het gaat om 82 banen. Ook bij Facil in Genk zouden 49 mensen hun job kwijt raken. Zij leveren bevestigingsmaterialen aan Ford, maar zij hebben nog vestigingen in Gent en andere landen.

"Alles hangt af van Ford"

Heel wat arbeiders hebben de ondernemingsraad vandaag aan de poort gevolgd (foto bovenaan). "Maar veel wijzer zijn we er niet van geworden", zegt Jo Claes (ABVV) van SML. De werknemers weten alleen dat het bedrijf de "intentie heeft om te sluiten", maar "het is wachten op de onderhandelingen bij Ford" om meer te weten over de termijnen en de ontslagregeling.

"We hebben de mensen geïnformeerd over de sluitingsintentie", zegt Hasan Duzgun, hoofdafgevaardigde van de liberale vakbond ACLVB, bij SML. "We zullen nu de procedure in het kader van de Wet-Renault opstarten. Het spreekt voor zich dat we daarbij dezelfde voorwaarden zullen eisen als de mensen bij Ford."

Wat die voorwaarden zijn, is nog niet duidelijk. De onderhandelingen bij Ford Genk verlopen moeizaam. De directie heeft om een sociaal bemiddelaar gevraagd. Zolang er geen duidelijkheid is over hoe het afloopt bij Ford zelf, is dat ook voor de werknemers bij de toeleveranciers niet het geval.

De arbeiders eisen alleszins dezelfde ontslagvergoeding als voor het personeel van Ford. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zegt dat de werknemers bij de toeleveranciers alleszins op dezelfde manier behandeld zullen worden als bij Ford.

Nog snel voor eindejaar

Het tijdstip van de ondernemingsraden is niet toevallig nog voor het einde van het jaar. Vanaf 1 januari vervalt de mogelijkheid om op 50 met vervroegd pensioen gestuurd te worden en is de leeftijdsgrens 52. De laatste arbeider die voor brugpensioen op 50 jaar in aanmerking kan komen, is zopas 50 geworden.