Europa wil (nog) minder reclame op pakje sigaretten

De Europese Unie wil de regels voor de reclame op pakjes sigaretten nog strenger maken. Er zou veel minder reclame mogen te zien zijn op de pakjes en ook sigaretten met bepaalde smaken, zoals munt, zouden worden verboden. De lidstaten moeten zich over het voorstel nu uitspreken.

Nu moet 30 procent van een pakje sigaretten bestaan uit gezondheidswaarschuwingen. Dat zou 75 procent worden, waardoor er nog nauwelijks ruimte is voor de merknaam van de tabaksproducent. Het kan wel nog 2 jaar duren vooraleer de nieuwe regels van kracht worden.

Ook bepaalde varianten en smaken zouden worden verboden, zoals dunne sigaretten en sigaretten met muntsmaak. Bovendien mogen de lidstaten de regels zelf nog verstrengen zodat er helemaal geen reclame meer te zien is.

"Consumenten moeten niet bedrogen worden", zei Europees commissaris voor Gezondheid Tonio Borg over het voorstel. "Tabaksproducten moeten eruitzien en smaken als tabaksproducten. Dit voorstel verhindert dat aantrekkelijke verpakkingen en smaken worden gebruikt als marketingstrategie."

Het voorstel kwam er niet zonder slag of stoot. Er werd 2 jaar lang over gediscussieerd in de Commissie, terwijl het lobbywerk van de tabaksindustrie op volle toeren draaide. Bovendien moest de vorige commissaris voor Gezondheid ontslag nemen nadat hij in opspraak was gekomen in het dossier.