"Opgeleukte" reclame Vier in strijd met Mediadecreet

De "opgeleukte" reclameblokken op Vier zijn in strijd met het Mediadecreet. SBS Belgium (Vier en Vijf) dient de overtreding stop te zetten. Dat heeft de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) meegedeeld.

Vier pakte van bij de lancering uit met een nieuw format voor reclame. Zo waren in de reclameblokken items als "De snelste quiz ter wereld" en "De kortste show" te zien.

Zowel het Mediadecreet als de Europese regelgeving stellen echter dat televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en duidelijk onderscheiden van de redactionele inhoud. De Vlaamse Regulator voor de Media moest echter de effectieve uitzending van de blokken afwachten omdat controle pas na de uitzending kan gebeuren.

De VRM heeft nu, na het onderzoeken van een selectie van uitzendingen in de avondprogrammatie van Vier, geoordeeld dat items als "De snelste quiz ter wereld" als redactionele inhoud moeten worden beschouwd en bijgevolg niet in de reclameblokken mogen worden uitgezonden.

In afwachting van de uitspraak had SBS Belgium de "opgeleukte" reclame eerder al opgeschort. De mediagroep zal zich nu schikken naar de regels en de omkadering in die zin aanpassen.