"Romeo Beckham ziet er even heet uit als zijn vader"

Afgelopen weekend trad Romeo Beckham, zoon van voetballer David en stijlicoon Victoria, in de voetsporen van zijn ouders door als fotomodel te schitteren in de nieuwe reclamecampagne van een bekend kledingmerk. Zijn fotoshoot werd al snel wereldwijd een “trending topic” op Twitter, al gaven een aantal reacties stof tot nadenken. Romeo is immers nog maar tien, maar dat deerde sommigen niet om hem als "seksuele evenknie" van zijn vader te beoordelen. En daar werd in één adem dan weer de verantwoordelijkheidszin, of het gebrek ervan, van de Beckham-ouders aan gekoppeld.

Reacties als "Beckhams, jullie buiten je eigen kinderen uit.", "Laat kinderen toch kinderen zijn.", "Kunnen jullie ze niet op een normale manier opvoeden?" waren op sociale media en internetforums terug te vinden naast "Goed gedaan, jongen!" of "Wat een knap kereltje."

Maar sommige gingen nog verder: "Romeo ziet er even heet uit als zijn vader", "Romeo, ook al ben je tien, ik wil je!", "Dit gaat zo’n lekkere vent worden" of "Dit is de knapste tienjarige die ik ooit gezien heb. Is dit dan verkeerd? Ik wed dat jullie dat allemaal denken." Opmerkingen die de sportsectie van NBC deed besluiten: "Jullie vrouwen zijn niet goed bezig. Weg van die keyboard en durf hem de komende acht jaar niet meer aanraken."

De Britse editie van het modetijdschrift Vogue liet alvast weten deze Beckham voorlopig niet te gebruiken als model. "Romeo Beckhams aanwezigheid in deze campagne strookt niet met de welzijnscriteria waaraan een Vogue-fotomodel moet voldoen, namelijk dat hij ten minste 16 jaar oud moet zijn", twitterde redactrice Alexandra Shulman.

Hiermee verwijst ze naar een overeenkomst tussen verschillende nationale edities van het tijdschrift om het imago van "het gezonde fotomodel" te waarborgen. Concreet gaat het onder meer over een leeftijdsgrens of over modellen met eetstoornissen.

Verschillende nieuwsmedia vroegen zich dan ook af of de Beckhams niet wat beter gewacht hadden met hun zoon in de schijnwerpers te plaatsen. Daily Mail sprak van "een verschrikkelijke misstap", omdat ze hun zoon nu officieel een publiek figuur gemaakt hebben "met alle gevolgen vandien". De website voor ouders Parent Dish greep terug naar een uitspraak van kindertherapeute Margaret Morissey: "Kinderen moet je uit de schijnwerpers houden, of ze nu twee of tien jaar oud zijn."

AP2012

lees ook