Brusselse kleine ring krijgt overkapping van 1,5 km

De Brusselse regering heeft een principeakkoord bereikt over de overkapping van de kleine ring tussen het Troonplein en het Louizaplein. Daarnaast wordt de Leopold II-tunnel gerenoveerd.

De overkapping over een afstand van 1,5 kilometer, die tegen 2020 realiteit zou moeten worden, zal bovengronds ruimte vrijmaken die kan ingericht worden voor kooplustigen, voetgangers, fietsers, gebruikers van het openbare vervoer en mensen met een beperkte mobiliteit.

Dankzij twee nieuwe tunnelaftakkingen, die de Louizalaan ondergronds verbinden met Hallepoort, zal de huidige verkeersdruk in de Louizahals ook aanzienlijk verminderen, zo deelde Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) mee.

De kosten van de overkapping worden geraamd op minstens 107 miljoen euro. Voor de financiering wordt een partnerschap tussen de publieke en de privésector overwogen.

Grondige renovatie voor Leopold II-tunnel

Vanaf 2015 wordt ook de Leopold II-tunnel (kleine foto) helemaal gerenoveerd. Dat is met 2,5 kilometer de langste autotunnel van ons land en een van de belangrijkste invalswegen voor de hoofdstad. Gemiddeld rijden er per dag zo'n 65.000 auto's door de tunnel.

De tunnel heeft dringend nood aan een grondige renovatie. Heel wat onderdelen van de tunnel zijn aan vervanging toe, van het ventilatiesysteem over de waterleiding tot het wegdek en de wanden. Er komen ook extra nooduitgangen. Hoe de werken exact zullen verlopen, wordt nu bestudeerd.

Wat wel vaststaat is dat de werken gepaard zullen gaan met heel wat hinder, want de werken kunnen alleen maar gebeuren als de tunnel volledig dicht gaat. Een voorproefje van de mogelijke hinder hebben we afgelopen zomer al gekregen, toen ontstond er een enorme verkeerschaos na een waterlek. Verwacht wordt dat de werken tot vijf jaar kunnen duren.

BELGA/VERGULT