Tweede Kamer wil trein van Den Haag naar Brussel

Een meerderheid in de Nederlandse Tweede Kamer heeft zich uitgesproken voor het herstel van de rechtstreekse treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Tot voor kort waren beide steden rechtstreeks aan elkaar gelinkt via het spoor maar die verbinding is weggevallen met de komst van de Fyra.

Jarenlang was Den Haag een van de haltes die de Benelux-trein (foto) aandeed op het traject Brussel-Amsterdam. Sinds enkele weken is deze trein vervangen door de Fyra. Die heeft de reistijd tussen beide hoofdsteden korter gemaakt maar houdt niet langer halt in Den Haag.

Een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer wil nu dat de regering-Rutte II met treinvervoerders overlegt om opnieuw een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag en Brussel tot stand te brengen. Die zou er al in april volgend jaar moeten zijn. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld staat open voor overleg maar noemt het "weinig kansrijk".

De partijen VVD en D66 stelden voor om bij het toekennen van de concessie van dit traject rekening te houden met een tweede vervoerder. Dit voorstel haalde het echter niet. Wel beslisten de parlementsleden dat de Fyra tussen Amsterdam en Brussel vaker op tijd moet rijden. Ze willen de Nederlandse Spoorwegen (NS) verplichten om 95% van de treinen stipt te laten rijden. Als deze norm niet gehaald wordt, volgen er sancties.

"Benelux-light"

Eerder kondigde de stad Den Haag aan dat het de haalbaarheid van een alternatieve treinverbinding met Antwerpen en Brussel laat onderzoeken, een zogenoemde "Benelux-light". Het stadsbestuur is er immers niet over te spreken dat de Fyra niet langer halt houdt in Den Haag waardoor de stad haar rechtstreeks treinverbinding met Brussel is kwijtgespeeld.