Ryanair op zoek naar een "dappere en brave ziel"

Stephen McNamara, vier jaar lang directeur communicatie en woordvoerder van Ryanair, verlaat de Ierse lagekostenmaatschappij voor een nieuwe job, een gelijkaardige functie bij de Irish Rugby Football Union. En dus moet de flamboyante ceo Michael O'Leary van Ryanair op zoek naar een nieuwe spindoctor.

O’Leary geeft in een gesprek met Britse media toe dat het om de slechtste baan in de wereld van de public relations gaat, maar voegt er fijntjes aan toe dat het "een goedbetaalde job is voor een man of vrouw die bereid is om als een brave en dappere ziel de functie op te nemen".

Volgens de Daily Mail Online zou de opstappende spin doctor McNamara verklaard hebben dat hij "verkeerd behandeld" en "gebruikt" werd door Michael O'Leary aan de ene kant en door de Europese media aan de andere kant omdat die niet altijd op een objectieve manier over Ryanair berichtten. Vandaar zijn beslissing om "een makkelijker leven na te streven" bij de rugbybond.

Ryanair staat bekend om zijn gedurfde campagnes, maar evenzeer om de controversiële uitspraken van zijn ceo. Uitspraken die McNamara omschrijft als "blunders". Iedereen herinnert zich hoe O’Leary de wereldpers haalde met zijn kostenbesparende ideeën om het gebruik van de toiletten aan boord betalend te maken, om passagiers rechtstaand te laten vliegen en om zijn Boeings nog slechts door één in de plaats van de gebruikelijke twee piloten te laten besturen.

Een nieuwe stap in het besparingsbeleid van O’Leary is om het in-flightmagazine "Let's Go met Ryanair" te verkleinen van een A4- naar een A5-formaat en tegelijk dienst te laten doen als menu. Dankzij de verminderde hoeveelheid papier en het "lagere gewicht=minder brandstofverbruik" zou naar schatting meer dan 400.000 euro bespaard kunnen worden. Andere maatregelen die worden genomen, zijn onder meer een vermindering van de hoeveelheid roomijs aan boord en het verminderen van het gewicht van de trolleys en stoelen.

Toeval of niet, vorige week nog eindigde Ryanair als laatste in een tevredenheidsranglijst van tientallen luchtvaartmaatschappijen die vluchten van minder dan 3,5 uur uitvoeren. Meer dan 5.500 reizigers konden in de enquête van het consumentenplatform "Which?" aangeven hoe men zaken als het check-in-proces, de toegestane bagagehoeveelheid, toewijzing van zitplaatsen, stiptheid, eten en drinken en waar voor je geld van de diverse aanbieders beoordeelt. Daarbij scoorde de Ierse lagekostenmaatschappij maar een tevredenheidscore van slechts 34%.

De negatieve beoordeling zal O'Leary waarschijnlijk niet aan zijn hart laten komen. Ryanair zal dit jaar uitkomen op zo’n 79,4 miljoen vervoerde passagiers, meteen goed voor de titel van grootste luchtvaartmaatschappij voor vluchten binnen Europa en Noord-Afrlka. En op een moment dat zowat alle grote, gevestigde luchtvaartmaatschappijen in Europa zware verliezen lijden, heeft de Ierse prijsvechter zijn winstverwachting voor heel het jaar verhoogd. Ryanair mikt nu op een winst van 490 miljoen tot 520 miljoen euro.