"Heeft investeren in Antwerp Airport nog zin?"

In 2012 maakten bijna 140.000 passagiers gebruik van Antwerp Airport in Deurne. Dat zijn er ruim 26.000 minder dan in 2011. Vooral wijzigingen op de lijn naar Manchester liggen aan de basis van de daling. Een actiegroep grijpt de cijfers aan om geplande investeringen in de luchthaven in vraag te stellen.

Volgens de luchthavenuitbater liggen vooral wijzigingen op de route naar Manchester aan de basis van de terugval. "In maart werd de frequentie van de lijnvlucht door Cityjet teruggebracht van twee naar één vlucht per dag", aldus de uitbater. "Daardoor daalde het aantal passagiers -vooral zakenlui- sterk."

In september werd de route zelfs volledig stopgezet, maar in oktober herlanceerde een andere maatschappij (BMI Regional) de lijn, met opnieuw twee vluchten per dag. "Voor volgend jaar verwachten we dan ook opnieuw beterschap", klinkt het.

Door de aanhoudende economische crisis deelde ook de lijnvlucht naar Londen in de klappen. De chartervluchten kenden wel een stijging, met 828 passagiers (+30 procent). Het aantal passagiers in zakenvluchten daalde drie procent. Vorig jaar vonden 46.960 vliegbewegingen plaats, tegenover 52.700 in 2011.

"Heeft 40 miljoen investeren nog zin?"

Vatuv, de Verenigde Actiegroepen Tegen Uitbreiding Vliegveld te Deurne, stelt naar aanleiding van de dalende trafiekcijfers op de luchthaven van Deurne het nut van de geplande investeringen in vraag. "Als de luchthaven het zo slecht doet, heeft het dan nog zin om 40 miljoen euro belastinggeld over de balk te gooien voor de ondertunneling van de startbaan", vraagt de actiegroep zich af.

Vatuv wil van de Vlaamse regering weten of ze een alternatief heeft voor de luchthaven. "Dit zijn de slechtste cijfers voor de luchthaven sinds de Tweede Wereldoorlog", klinkt het in een persbericht.

Vatuv heeft ook kritiek op de financiële toestand van de bedrijven die Antwerp Airport aandoen. Volgens de actievoerders kampt een flink aantal firma's met een negatief eigen vermogen en balanceren zij dus op de rand van de afgrond.

Maar Antwerp Airport stelt dat de boekhoudkundige dienst van de luchthaven geen problemen ziet bij de bedrijven. Men blijft geloven in de toekomst van de Antwerpse luchthaven en het nut van de ondertunneling van de startbaan.