Amerikaanse loterijwinnaar vergiftigd met cyanide

In Chicago, in de VS, is de politie een onderzoek gestart naar de dood van een 46-jarige loterijwinnaar. De man overleed afgelopen zomer. Aanvankelijk werd er niet gedacht aan een verdacht overlijden, maar uit bijkomende tests is nu gebleken dat hij gestorven is door vergiftiging met cyanide.

Urooj Khan was de eigenaar van enkele stomerijen in Chicago. Afgelopen zomer kocht hij een winnend kraslot dat hem 425.000 dollar (324.000 euro) opleverde. Maar van dat geld heeft hij nooit kunnen profiteren, want op 20 juli, minder dan een maand na de officiële winnaarsceremonie in de winkel waar hij zijn lotje had gekocht, overleed de man plotsklaps.

Er werden geen sporen van geweld gevonden op het lichaam van Khan en bij een routinetest werden in zijn bloed geen vreemde stoffen aangetroffen. Een uitgebreide autopsie werd niet uitgevoerd omdat de loterijwinnaar ouder was dan 45 en zijn dood niet als verdacht werd beschouwd. De conclusie was dan ook dat het om een natuurlijke dood ging, het gevolg van adervernauwing.

Een familielid van Khan met vermoedens van kwaad opzet bleef evenwel aandringen op een meer verregaand onderzoek naar de doodsoorzaak. Dat werd uiteindelijk ook uitgevoerd en uit die tests blijkt nu dat de 46-jarige man een dodelijke dosis cyanide heeft binnengekregen. Hij werd dus vergiftigd. De politie beschouwt zijn dood als moord en voert een onderzoek.

Er zijn nog geen verdachten opgepakt en het motief voor de moord is nog onbekend, maar de politie sluit niet uit dat het loterijgeld de reden is. Dat geld is normaal gezien naar zijn nalatenschap gegaan. Het lichaam van Khan zal nu wellicht worden opgegraven om via een autopsie meer informatie over de omstandigheden van zijn dood te weten te komen.

AP2012