Trein reed vorig jaar 75 keer door het rood

Vorig jaar zijn 75 treinen door een rood sein gereden. 34 keer veroorzaakte dat mogelijk gevaar. Spoorwegnetbeheerder Infrabel erkent dat dat nog te veel is, maar wijst er wel op dat het aantal incidenten daalt, het zijn er een vijfde minder dan in 2011.

"Potentieel gevaar" houdt in dat een trein in de buurt van een wissel kwam waar mogelijk een trein uit de andere richting naderde. In 2011 waren er nog 43 gevaarlijke situaties, vorig jaar dus 34. In 2011 werd een rood sein in totaal ook 91 keer genegeerd. In 2010 was dat nog 104 keer. Er is dus een dalende trend.

Als een trein door het rood rijdt, is dat meestal te wijten aan onoplettendheid van de bestuurder, luidt het. Om het aantal incidenten sneller te doen dalen, wordt het automatische noodstopsysteem TBL1+ nog sneller ingevoerd.

Dat systeem werd al sneller in werking gezet na het dramatische treinongeluk in Buizingen drie jaar geleden, waarbij 18 doden vielen. Tegen eind 2015 moet de invoering volledig rond zijn. Sinds eind vorig jaar zijn alle hoofdassen al uitgerust.

Een andere reden voor de dalende trend is volgens Frédéric Petit van Infrabel dat er allerlei sensibiliseringscampagnes voor treinbestuurders georganiseerd worden.