Drie op de tien Fyra-treinen hadden vertraging

Drie op de tien Fyra-treinen tussen Amsterdam en Brussel hadden in de eerste maand een vertraging van vijf minuten of meer. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS en de NS (Nederlandse Spoorwegen). Intussen pleit TreinTramBus voor Fyra én de Beneluxtrein.

In de eerste maand na de lancering van de Fyra tussen Brussel en Amsterdam hebben 110.000 mensen met de hogesnelheidstrein gereisd. De meeste reizigers kiezen voor het laagste tarief. Daarmee reizen de klanten niét duurder dan met de oude Benelux-trein, "maar bovendien zijn ze een uur eerder in Brussel of Amsterdam", zo maken de maatschappijen zich sterk.

Toch als er geen vertragingen zijn. "In de eerste week van de Fyra reed de helft van de treinen op tijd, dat is nu gestegen tot 71 procent", zo klinkt het persbericht. De NS en de NMBS erkennen wel dat het nog beter kan. Drie op de tien treinen rijden dus met een vertraging van vijf minuten of meer. Vertragingen zouden vooral worden veroorzaakt door communicatiestoringen, storingen in de elektronica en problemen aan de infrastructuur.

"Markt groot genoeg voor twee treinen"

De reizigersvereniging TreinTramBus wil dat de Benelux-trein opnieuw wordt ingeschakeld, naast de Fyra. "De markt is groot genoeg voor de twee treinen", zegt woordvoerder Jan Vanseveren.

Hij stipt aan dat de tickets wél duurder geworden zijn en vraagt zich ook af waar het stiptheidsprobleem dan zit. "Bij de binnenlandse ritten rijden meer dan 90 procent van de NMBS-treinen op tijd. Bij de Fyra is dat slechts 71 procent. Dat is al beter dan in het begin, maar zeggen dat het nu goed gaat, klopt niet."

Eerder hadden Nederlandse reizigersverenigingen er al toe opgeroepen om de Fyra af te schaffen en de Benelux-trein opnieuw te laten rijden.