Vooral buitenlanders beboet bij trajectcontrole

Drie op de vier bestuurders die te snel langs de trajectcontrole op de E17 in Gentbrugge rijden, zijn buitenlanders. Dat is een opvallend resultaat na de eerste vier maanden van de controle.

Bij de trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van een voertuig gemeten over een bepaalde afstand, dus niet op één punt zoals bij een flitspaal. Het heeft jaren geduurd en heel wat voeten in de aarde gehad, maar sinds juni vorig jaar werkt het systeem op het viaduct in Gentbrugge in de richting van Antwerpen naar Gent.

In de eerste vier maanden van de trajectcontrole, van juni tot oktober dus, zijn er zo'n 40.000 voertuigen sneller voorbijgereden dan toegelaten (90 kilometer per uur). Dat is minder dan 1 procent van het totale aantal voertuigen. Maar wat vooral opvallend is, is dat 30.000 van die voertuigen een buitenlandse nummerplaat had.

"Bij flitspalen is de verhouding dat zo'n 70 procent van de Belgen geflitst worden en 30 procent buitenlanders. Nu zien we het omgekeerde, maar dat valt te verklaren: elke Belg weet nu wel dat je in Gentbrugge best niet te snel rijdt. Buitenlanders zijn minder op de hoogte, hoewel het aangeduid staat", zegt Tine Hollevoet van de federale wegpolitie.