BMW, Audi en Mercedes blijven fors verkopen

De crisis in de automarkt gaat volledig voorbij aan de grote Duitse premiummerken BMW, Audi en Mercedes-Benz. Die hebben het voorbije jaar flink wat meer auto's aan de man gebracht.
AP2010

Vorig jaar verkocht BMW niet minder dan 1,85 miljoen auto's. Dat zijn er 11% meer dan in 2011. Daarvan waren er 1,54 miljoen van het eigen merk (+12%), 301.500 Mini's (+6%) en 3.538 prestigewagens van het Britse merk Rolls Royce (+1%). Die twee Britse merken zijn eigendom van BMW.

BMW vergroot zo zijn voorsprong boven zijn rivalen Audi en Mercedes-Benz. Audi, een dochter van Volkswagen, verkocht nochtans 1,46 miljoen auto's (+12%). Daarna kwam Mercedes met 1,32 miljoen wagens (+4,7%). Mercedes loopt dus wat achterop op de twee concurrenten, maar verwacht dit jaar veel van een aantal nieuwe modellen.

De verkoop werd vooral opgedreven in het Verre Oosten, met vooral China, maar ook in de Verenigde Staten en Rusland gingen de drie topmerken vlot van de hand.

In Europa was de verkoop minder uitgesproken. In ons land steeg de verkoop van BMW, Audi en Mercedes. Wellicht heeft dat te maken met het schrappen van een aantal voordelen voor de aankoop van kleinere en zuinigere auto's door de federale regering. Daarom lijkt de klant opnieuw voor de grotere en duurdere modellen te kiezen.

Onder meer de inruilwaarde speelt een rol, maar bovendien zijn er vorig jaar ook meer bedrijfswagens verkocht en die markt wordt beheerst door de drie Duitse premiummerken. 

Invision2012

"Opel staat niet te koop"

Intussen heeft topman Thomas Sedran van Opel ontkend dat zijn bedrijf op zoek is naar een potentiële overnemer. Sedran zei dat tijdens de voorstelling van het nieuwe model Adam in Eisenach. Eerder had ook de top van GM Europe geruchten over een mogelijke verkoop ontkend.

Begin deze week had de Franse krant Le Monde uitgepakt met een verhaal waarin de regering in Parijs de Franse autogroep PSA Peugeot-Citroën zou aanporren om Opel over te nemen. Bij PSA zou er daarvoor echter weinig animo zijn.

Opel en PSA hebben sinds vorig jaar een strategische alliantie gesloten. Het Amerikaanse General Motors, het moederbedrijf van Opel, heeft daarbij een belang van 7% in PSA genomen. Beide bedrijven werken nu nauw samen bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en bij aankopen, maar daarbij zou het blijven.

Zowel Opel als Peugeot-Citroën kampen met een terugvallende verkoop, vooral in Zuid-Europa. Bij beide bedrijven werd onlangs het verlies van banen aangekondigd.