Bonden toeleveranciers Ford leggen eisen op tafel

De vakbonden van de toeleveranciers van Ford Genk hebben hun eisenpakket afgegeven aan hun directie. Ze willen de verwerping van het akkoord dat maandag via referendum werd goedgekeurd. De directies van de 4 voornaamste toeleveranciers van de autobouwer zaten daarna even samen.

Op een vergadering in het Genkse gemeentehuis tussen de directies en vakbondsafgevaardigden van de vier grote toeleveranciers van Ford Genk, hebben de werknemers een stevig eisenpakket op tafel gelegd. Een van de voornaamste eisen is dat het werkhervattingsakkoord, dat maandag via een referendum is goedgekeurd, wordt verworpen.

Bij de toeleveranciers, die ook mochten stemmen, hebben veel werknemers negatief geantwoord over de werkhervatting. Ze kunnen zich moeilijk met de nipte meerderheid verzoenen en eisen dus een nieuw voorstel waarbij er zowel bij de Ford-werknemers als bij de werknemers van de toeleveranciers een meerderheid moet zijn.

Daarnaast eisen de vakbonden dat de onderhandelingen over het sociaal plan zo snel mogelijk worden opgestart. De bonden van de toeleveranciers moeten daarbij gelijkwaardig aanwezig zijn en de werknemers van de toeleveranciers moeten dezelfde voorwaarden krijgen als hun collega's bij Ford. Premies of andere vergoedingen willen ze in vaste bedragen uitgedrukt zien, niet in procenten.

De directies en de burgemeester van Genk, Wim Dries (CD&V), stonden naar verluidt aan de grond genageld toen het eisenpakket op tafel kwam. De directies van de vier toeleveranciers zaten daarnet even samen en komen vanmiddag met een verklaring. Het lijkt hoe dan ook weinig waarschijnlijk dat aan de eisen van de vakbonden gevolg zal gegeven worden.

Bij Ford zelf wordt niet gewerkt

De afgelopen dagen blokkeerden de arbeiders van de toeleveranciers de toegangsweg naar hun bedrijven. Daardoor werden geen onderdelen geproduceerd en lag ook de band bij de Fordfabriek zelf stil. Onderdelen of niet, bij Ford wordt vandaag sowieso niet gewerkt, want dat was eerder al zo afgesproken.

Intussen hebben de werknemers van Ford een brief gekregen van de directie met meer duidelijkheid. Daarin staat onder meer te lezen dat Ford in 2013 nog meer dan 120.000 auto's wil bouwen in Genk. Daarnaast wil de autobouwer volgende week al de onderhandelingen opstarten over een sociaal plan. Over drie maanden zouden die onderhandelingen al afgerond moeten zijn.

De vakbonden van Ford Genk hebben overigens de Europese directie van de autoconstructeur gedagvaard voor contractbreuk. De openingszitting is gepland op 22 januari voor de rechtbank van Tongeren.