Costa Concordia: een jaar later

Vandaag wordt op het Toscaanse eiland Giglio herdacht dat precies een jaar geleden het cruiseschip Costa Concordia kapseisde. Het enorme schip met ruim vierduizend opvarenden liep stuk tegen de rotsen, omdat kapitein Francesco Schettino rakelings langs de kust van het eiland voer. Tweeëndertig mensen kwamen bij de ramp om het leven.
AP2012

De herdenking begint met een kerkdienst en een processie. Er wordt vervolgens een gedenkplaat onthuld op een van de drie rotsblokken, dat een gat van ruim zeventig meter lang sloeg in de romp van het schip. Op het tijdstip van de botsing (rond kwart voor tien ’s avonds) zullen de nabestaanden 32 brandende lantaarns in zee werpen.

Gisteravond werd in de kerk van Giglio naast een beeld van Jezus en Maria een stuk rots geplaatst (foto links) waartegen de Costa Concordia is gebotst.

Maar er wordt ook op individuele wijze uiting gegeven aan de verwerking van het trauma. De 31-jarige geluidstechnicus van het theater aan boord, Michele Greco, componeerde een rap “a un passo dalla costa” (vlak bij de kust), waarin hij zijn belevenis verwoordt en die vandaag op internet te beluisteren valt.

Journalist Luciano Castro, ook aan boord, liet een schilderij van de ramp maken, waarop hij de solidariteit van de eilandbewoners onderschrijft. Morgen deelt hij replica’s uit.

AP2013

Kapitein zwaar onder vuur

“Klim terug aan boord, lul!” Met deze ferme woorden beval kustwachtkapitein Gregorio De Falco kapitein Schettino, die het zinkende schip al verlaten had, terug te keren om hulp te verlenen. De uitgelekte telefoongesprekken tussen de kustwacht en kapitein Schettino zijn een belangrijk bewijs in het proces tegen de kapitein, die verweten wordt de ramp te hebben veroorzaakt door zijn onverantwoord gedrag. Bovendien verliet hij het zinkende schip uren voordat de laatste passagiers gered waren.

Schettino werd kort na de ramp gearresteerd, maar in juli werd zijn huisarrest opgeheven. Hij werd ontslagen door rederij Costa Crociere, maar tekende bezwaar aan tegen dat ontslag. Deze week werd bekend dat de ontslagprocedure mag worden doorgezet.

Het juridische onderzoek naar de oorzaak van de ramp is inmiddels afgerond. De rechtbank van Grosseto hoorde al honderden getuigen aan en schreef vijftigduizend pagina’s vol. Het wachten is nu op de dagvaarding voor de elf verdachten. Behalve kapitein Schettino staat ook de Indonesische stuurman terecht.

Hij begreep maar liefst twee bevelen van de kapitein niet. Interpol moest de man opsporen op Jakarta. Ook managers van het cruisebedrijf Costa, waaronder crisismanager Roberto Ferrarini, staan terecht. Het gerecht heeft al laten weten dat tegen drie verdachten de zaak mogelijk geseponeerd wordt, wegens gebrek aan bewijs.

AP2012

Trage berging van het wrak

De berging van het wrak loopt ondertussen vertraging op. Het Amerikaanse bedrijf Titan Salvage zal het driehonderd meter lange cruiseschip, dat op zijn kant ligt, eerst recht moeten trekken. Vervolgens worden er luchtbakken aan bevestigd, die het schip drijvend houden, zodat het kan worden weggesleept.

Zolang de noodtoestand geldt, coördineert de Italiaanse burgerbescherming de zaken rondom de berging van het schip. Die noodtoestand zou echter eind deze maand worden ingetrokken.

Burgemeester Sergio Ortelli van het eiland Giglio vraagt vandaag om die speciale status te behouden totdat het cruiseschip weg is. Door de vertraging zal dat niet meer voor de zomer lukken, maar is de verwachting dat het september/oktober wordt. De commissaris van de burgerbescherming liet gisteren weten dat nog niet duidelijk is naar welke haven het schip gesleept zal worden.

Voordat Titan Salvage aan de berging kon beginnen, zorgde het Nederlandse bedrijf Smit Salvage er al voor dat de ruim 2000 ton stookolie uit het cruiseschip werd weggepompt, zodat een milieuramp kon worden voorkomen.

AP2013

Schadevergoeding van 11.000 euro

De overlevenden van de ramp kregen van rederij Costa Crociere een schadevergoeding aangeboden van 11.000 euro. De meeste gingen daarmee akkoord, maar later in het jaar werden nog individuele claims behandeld.

Zo kreeg een groep Franse passagiers 8.000 euro per persoon uitgekeerd. In de zomer wordt in Amerika nog een proces gevoerd tegen de eigenaar van de rederij, Carnival Corporation. Zo’n 150 opvarenden hopen daar op een hogere schadevergoeding.

De geschatte schade voor de rederij, die niet gedekt wordt door de verzekering, bedraagt ongeveer 15 miljoen euro.

Hedwig Zeedijk