Den Haag wil zelf treinverbinding met Brussel

De Nederlandse stad Den Haag gaat binnenkort zelf praten met zeven vervoersbedrijven om een nieuwe treinverbinding met Brussel op poten te zetten. Sinds de invoering van de Fyra-hogesnelheidstrein, vorige maand, heeft Den Haag geen rechtstreekse verbinding met Brussel meer
De Benelux-trein reed voor het laatst op 8 december 2012

Den Haag heeft bij spoornetbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd op het spoor tussen Den Haag en Brussel. Hiervoor heeft de gemeente een besloten vennootschap opgericht. Het is de bedoeling dat het spoorbedrijf dat de intercitylijn uiteindelijk gaat verzorgen, die vennootschap dan overneemt.

Sinds de introductie van de Fyra-hogensnelheidstrein op 9 december vorig jaar heeft Den Haag geen rechtstreekse treinverbinding meer met Antwerpen en Brussel, zeer tot ongenoegen van nogal wat parlementsleden van de Tweede Kamer, die in Den Haag gevestigd is.

Den Haag probeert nu maar zelf een opvolger te lanceren voor de afgeschafte Benelux-trein. Het is de bedoeling dat de nieuwe IC-trein zou stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen-Centraal, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.

"De aanvraag bij ProRail is de deur uit en eind januari spreken we met de eerste bedrijven. In totaal nodigen we zes à zeven bedrijven uit om de mogelijkheden van de door ons gewenste treinverbinding te onderzoeken", zegt de Haagse schepen van Verkeer Peter Smit.

Positieve reacties uit eigen land

De Mechelse burgemeester Bart Somers (Open VLD) reageert positief op het nieuws uit Den Haag. "Als er vanuit de Nederlandse steden zo'n initiatief op gang komt, zou ik een idioot moeten zijn om daar niet van het begin bij betrokken te zijn", zegt hij.

"De Benelux-trein stopte ook in steden als Dordrecht, dat via Mechelen een snelle verbinding naar de luchthaven van Zaventem had. Met het verdwijnen van de Benelux-trein is die verbinding weggevallen. Als er daarvoor een alternatief kan komen, willen we graag bekijken of we daar betrokken bij kunnen worden", zegt Somers.

Europa heeft in elk geval geen bezwaren tegen een eventuele nieuwe treinverbinding. Vorig jaar vroeg Europees Parlementslid Ivo Belet (CD&V) of de IC-lijn Brussel-Amsterdam eventueel door een andere spoorwegmaatschappij kon worden uitgebaat, en het antwoord was "ja". "De aan HSA (de samenwerking tussen NS en KLM die samen met NMBS de Fyra uitbaat, red.) verleende concessie heeft alleen betrekking op de hogesnelheidslijn", antwoordde de Europese Commissie.